aVLLT0222s Základy lékařské terminologie II - seminář

Lékařská fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/1/0. seminář. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Natália Gachallová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Pořízková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Renata Prucklová (cvičící)
Mgr. Tereza Ševčíková (cvičící)
Mgr. Libor Švanda, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Dvořáčková, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Jana Vyorálková (pomocník)
Garance
Mgr. Natália Gachallová, Ph.D.
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Lékařské fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Kontaktní osoba: Mgr. Libor Švanda, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Lékařské fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Předpoklady
aVLLT0121c Zákl. lék. terminologie I -cv
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obecná charakteristika předmětu: Řecko-latinská lékařská terminologie je jedním z relevantních prostředků získání cílových vědomostí medika. Výuka má teoreticko-praktický ráz a je koncipGeneral characteristics of the subject: Greek-Latin medical terminology is essential means for understanding the professional medical terminology. The curriculum conveys both theoretical and practical concepts used in medical documentation and is conceived as a preparatory course sui generis, introducing the students into the study of medicine by means of its language. In the first semester, the focus is put on the understanding of anatomical nomecature and simple authentic diagnoses, mostly from traumatology.
The content of the course is fully derived from the actual needs of the professional practice. In the first place, it provides students with instruction on how to apply Latin and/or Greek quickly and purposefully, ie. the student are required to master the semantic aspect of terms, the grammatical forms and their functions. It also systematically develops student´s ability to indepedently analyze medical terms, solve terminological problems, and form medical terms. Last but not least, the course also introduces the wider historical and linguistic foundations of medical terminology as well as its general theoretical contexts.
Learning outcomes
At the end of the course students will be able to:
apply relevant Latin (and Greek) medical terms and expressions correctly and with understanding;
recognize and explain grammatical concepts and categories relevant to the acquisition of Greek-Latin medical terminology;
explain syntactic structure of complex terms;
recognize the semantic structure of selected anatomical and clinical compound terms;
form compound words applying the most used word-formation principles and guess the meanings of unknown terms based on the semantic, grammatical, and logical relations;
understand complex anatomical terms and clinical diagnoses;
write a medical report using common abbreviations and following the conventional structure;
write a medical prescription using conventional formulae, understand the function of basic types of medications based on the terminology.ována jako propedeutický kurs sui generis, uvádějící posluchače do studia medicíny prostřednictvím jejího jazyka.
Obsah výuky je stejně jako soubor znalostí postulovaných u zkoušky určován výlučně potřebami oboru a lékařské praxe. Především zprostředkuje ty znalosti latiny, příp. řečtiny, které umožní studentovi rychle a účelně zvládnout významovou stránku termínů, jejich gramatickou podobu a slovotvornou strukturu. Současně poskytuje systematický návod k samostatnému řešení běžných terminologických problémů spočívajících v porozumění odborným obsahům a v tvorbě lékařských pojmů. Kromě toho otevírá pohled na širší historické a lingvistické základy lékařské terminologie i její všeobecné teoretické souvislosti.
Výstupy z učení:
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
používat latinskou a řecko-latinskou lékařskou terminologii jazykově korektně a s pochopením významu jednotlivých termínů;
vysvětlit a aplikovat gramatické prostředky a pravidla relevantní pro osvojení řecko-latinské lékařské terminologie;
rozpoznat syntaktickou strukturu víceslovných termínů;
popsat sémantickou stavbu jednoslovných termínů;
vytvářet odvozená a složená slova pomocí nejčastěji užívaných slovotvorných prostředků;
překládat vybrané výrazy z anatomie, preklinických a klinických disciplín, recepturního souboru a farmakologie;
odhadnout význam neznámých termínů na základě sémantických, gramatických a logických souvislostí.
Osnova
  • BASIC MEDICAL TERMINOLOGY - seminar. Syllabus.
  • 1st week: Discussing common mistakes in the credit test. Practicing problematic issues.
  • 2nd week: Comparatives, superlatives, and dimminutive forms in anatomical nomenclature. Authentic dianogoses focused on fractures.
  • 3rd week: Medical terms referring to position: adjectives, Latin and Greek prefixes and suffixes, Latin comparatives and superlatives. Student presentation on position terminology.
  • 4th week: Muscle nomenclature. Student presentation on terms denoting facial expressions.
  • 5th week: Expressing resemblance in shape and form in anatomical nomenclature. Student presentation on colours in medical terminology.
  • 6th week: Progress test I. Terms specifying the progress of a disease. Student presentation on colours in medical terminology.
  • 7th week: Diseases and the relevant medical interventons and examinations. Student presentation on the terms denoting inflammations and types of fever.
  • 8th week: Expressing extent and degreein medical terminology. Student presentation on terms related to particular ages of human life.
  • 9th week: Progress test II. Working with authentic medical reports containin compound words.
  • 10th week: How to write a medical prescription. Basic types of medications ad their functions.
  • 11th week: Expressing quality and quantity in medical terminology. Student presentation on terms specifying types of pulses.
  • 12th week: Working wth an authentic dissection protocol. Student presentation on terms related to death.
  • 13th week: Dissections.
  • 14th week: Dissections.
Literatura
    povinná literatura
  • PRUCKLOVÁ, Renata a Marta SEVEROVÁ. Introduction to Latin and Greek terminology in medicine. 3rd, rev. ed. Praha: KLP. xii, 115. ISBN 9788086791241. 2012. info
    doporučená literatura
  • EHRLICH, Ann a Carol L. SCHROEDER. Medical terminology for health professions. 6th ed. Clifton Park, NY: Delmar, Cegage Learning. xxvi, 582. ISBN 9781418072520. 2009. info
Záložky
https://is.muni.cz/ln/tag/LF:aVLLT0222s!
Výukové metody
lectures, presentations, translation and grammar exercises, drills, group activities, authentic diagnoses
Metody hodnocení
Requirements for gaining the credit: regular class attendance, active participation in class, preparation for classes, passing the credit test (60-70% based on the passing/failing the progress tests) - see the guarantee´s instructions. Only one unexcused absence will be tolerated; further absences must be properly excused (i.e. via the Study Department of the Faculty of Medicine). Participating in student presentation is welcome.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
For the up-to-date information on the course, office hours of the teachers, etc., see IS MU.
Contact person: Mgr. Natália Gachallová (campus, A15/118, office phone: 549497997); for consulting hours, see IS MU.
Secretary of the Language Centre (UKB, Kamenice 5, Pavilion A15), phone: 549498170; office hours: Monday 10.00-12.00, Wednesday 10.00-12.00, Friday 9.00-11.00. Individual lecturers can also be contacted via e-mail.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.