AEB_19 Prehistoric Art of Sahara

Faculty of Arts
Spring 2001
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. PhDr. Jan Jelínek, DrSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Jitka Dobešová
Prerequisites (in Czech)
Soubor témat ke kolokviu o neolitizaci v Saharském umění.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Anotace Přednáška spočívá na mnohaletém terenním výzkumu v Centrální Sahaře, na srovnávacím studiu, na publikovaných výsledcích. Přednáška bude přednášena projekcí xeroxů. Neolitizační proces zvláště ve spirituální a sociální sféře neolitické kultury bude sledován na podkladě objevů skalních rytin a maleb. Zvláštní pozornost bude věnována vlivu podnebí na demografickou situaci a s ní související proces regionalizace. Na jihosaharských objevech bude osvětlen kulturní kontakt dvou různých populací: severoafrické a negroidní.
Syllabus (in Czech)
  • Soubor témat ke kolokviu o neolitizaci v Saharském umění. 1/ Geografie, podnebí a hlavní kulturní údobí Centrální Sahary. 2/ Historie objevování saharských pravěkých maleb a rytin. 3/ Relativní a absolutní stáří, datování saharských maleb a rytin. Geografie saharské fauny a její význam pro archeologa. 4/ Úloha "umění" v kulturním vývoji. Symbolismus a jeho mozaikové heterochronické přežívání. 5/ Hlavní tradice středosaharských maleb a rytin a jejich rozšíření. 6/ Nejstarší rytiny jihosaharské. 7/ Hlavní obsah středosaharských rytin s bubalem, jejich symbolismus a symbolismus jejich umístění. 8/ Lov a zbraně v saharském starém neolitu. 9/ Hlavní geometrické znaky a ideogramy středosaharského starého neolitu. 10/ Theromorfní figury a saharské mythologie. 11/ Regionalizace rytin s bubalem /Messek, Wadi Djerat Atlas/. 12/ Doklady staroneolitické domestikace. Koexistence lovecké a pastevecké ekonomie. 13/ Prezentace sexuálního dimorfismu a rasových znaků. 14/ Existence Paleoberberů ve střední Sahaře. Pohřební ritus, symbolismus a skalní rytiny. Tuaregové a jejich nejstarší stopy. 15/ Malby Kulatých Hlav: rozdělení stylistické, časové a geografické. 16/ Malby Kulatých Hlav, objevy v Tassili. Jejich náměty, obsah a problematika. 17/ Symbolismus Kulatých Hlav, fauna a doklady domostifikace? 18/ Negroidi na jihu Sahary. Jejich malby a rytiny. 19/ Obsah /náměty/ údobí koně. Dvoukolé saharské vozy. Na rozdíl od symbolismu charakter popisných /story telling/ maleb. 20/ Obsah /náměty/ údobí umění velblouda. Rozdíl jižních a severních tradic. 21/ Odlišnost kulturního vývoje a jeho komponentů na Sahaře a v Evropě. Závěrečný souhrn.
Assessment methods (in Czech)
2 P, k
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught once in two years.
The course is taught: every week.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2001/AEB_19