AEB_53 Pravěké umění Evropy

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Ludmila Kaňáková Hladíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Dobešová
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 12:30–14:05 C43
Předpoklady
- základní orientace v pravěké chronologii a metodologii práce s prameny - zájem o problematiku - zájem o aktivní účast na hodinách - schopnost rozlišit objektivní a neobjektivní interpretace
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška je zaměřena na moderní studium projevů výtvarného cítění pravěkých populací od jejich nejstarších dokladů v paleolitu po závěr pravěku, tj. do počátku protohistorické epochy. Zahrnuje jak poučení o moderní metodice výzkumu, analýze a možnostech datování, tak souhrn dosud získaných informací o technice, stylu, způsobech aplikace i realizace a samozřejmě přehled dějin bádání i současných interpretačních teorií. Přednáška je doplněna bohatým obrazovým a studijním materiálem, který bude studentům k dispozici i mimo čas přednášek. Bude kladen důraz na schopnost studentů aktivně se zapojit do hodiny.
Studenti získají:
- orientaci v metodice výzkumu a možnostech datace
- schopnost analýzy ukázek pravěkého umění
- přehled o současných diskusích a interpretačních teoriích
- znalost základních charakteristik výtvarného projevu v jednotlivých etapách pravěku
Osnova
  • 1. Definice pravěkého umění, geografické a chronologické členění. Třídění podle techniky (nástěnné a mobilní, rytina, malba, skulptura - plastika, kombinovaná technika), prostředky (pigmenty, nástroje, způsoby aplikace), míra využití přírodních aspektů, typy materiálu a povrchu. Tématika, scény, signa a symboly. Možnosti datace absolutní a relativní. Ochrana, smysl evidence.
  • 2. Paleolitické umění I: chronologie, nejstarší památky, historie bádání, geografické rozdíly a specifika umění západní, střední a východní Evropy v paleolitu, význam střední Evropy a zvláště Moravy.
  • 3. Paleolitické umění II: západoevropský neboli frankokantabrijský okruh, chronologie a systém Leroi-Gourhana, charakteristiky, techniky malby i rytiny. Tématika západoevropského okruhu,hlavní památky, demonstrace ukázek a rozbor.
  • 4. Paleolitické umění III: východoevropský okruh mobilního umění, nálezové okolnosti a souvislosti, demonstrace ukázek, okrajové regiony evropského paleolitického umění - Balkán, Itálie.
  • 5. Paleolitické umění IV: středoevropský okruh, způsoby a techniky realizace, nejstarší doklady z období aurignacienu, vrchol v pavlovienu a magdalenienu, tématika, techniky, demonstrace ukázek a rozbor.
  • 6. Paleolitické umění V: analýza, interpretace (Leroi-Gourhan, Laming-Emperaire, Breuil, Dawson, aj.).
  • 7. Holocénní umění I: chronologie, teorie o zániku tzv. velkého umění paleolitu, umění epipaleolitu (azilien, romanillien, arte lineal geométrico) a mezolitu (Skandinávie, Lepenski Vir), úvod k tzv. levantinskému umění.
  • 8. Holocénní umění II: tzv. levantinské umění, poloha, stav uchování, historie bádání a interpretací, techniky, význam analogie a definitivní chronologické začlenění do neolitu, teorie stylistické (Baldellou, Beltrán, ...), pozice schematizovaného umění.
  • 9. Holocénní umění III: umělecké projevy (+ aplikované umění) neolitu v ostatní Evropě - idoly, modely předmětů, aplikace a rytiny na keramice, kulturní vztahy a původ, symbolika, interpretace.
  • 10. Holocénní umění IV: chronologická a stylistická pozice schematizovaného, megalitického a petroglyfického umění, jejich vzájemné vymezení, geografie, hlavní ohniska, postneolitické umění v Evropě, problémy datování mimo archeologický kontext. Rozbor výtvarných projevů schematizovaného a megalitického okruhu.
  • 11. Holocénní umění V: Rozbor výtvarných projevů na stélách a v petroglyfech v Evropě.
  • 12. Holocénní umění VI: mobilní a aplikované umění jednotlivých postneolitických epoch ve střední Evropě (eneolit, d. bronzová, starší d. železná a zrod laténského stylu).
Literatura
  • viz informace učitele/see below
Výukové metody
Kurz je v základu veden jako přednáška, důraz je však kladen na oboustrannou komunikaci, je ponechán prostor diskusi, procvičení analýzy, trénování obrazové paměti a citu pro detail.
Kurz je v JS2012 veden jako částečný e-learning z důvodu nedostatku učeben. Fyzická výuka bude nepravidelná, ve 4-hodinových blocích (čtvrtek 12:30 - 15:45). Proběhne 23. února, 15. března, 29. března a 12. dubna. Klíč k zápisu do e-learningové části kurzu bude rozeslán zapsaným studentům na začátku semestru.
Metody hodnocení
Kurz je tvořen přednáškami s kontinuální projekcí. Přednášky zahrnují prostor pro diskusi o problematice a pro nácvik analýzy příkladů. Četba a čerpání z dalších informačních zdrojů jsou doporučeny. Docházka je povinná. Kurz je ukončen písemným testem.
Informace učitele
Art Paleolític i Postpaleolític, Recull de les conferéncies donades al Museu Arqueológic de Barcelona els anys 1988 i 1989, Barcelona Barandiarán, Ignatio 1998: El arte del paleolítico superior. In: Barandiarán, Ignacio - Martí, Bernardo Oliver - Rincón, María Angeles del - Luis Maya, José 1998: Prehistoria de la Península Ibérica, Barcelona, 74-95 Barandiarán, Ignatio 1998: El arte levantino. In: Barandiarán, Ignacio - Martí, Bernardo Oliver - Rincón, María Angeles del - Luis Maya, José 1998: Prehistoria de la Península Ibérica, Barcelona, 109 - 116 Beltrán, Antonio Martínez 1968: Arte rupestre levantino, Zaragoza Costas Goberna, Fernando Javier - Novoa Alvaréz, Pablo 1993: Los grabados rupestres de Galicia, Monografías Museu Arqueolóxico e Histórico de A Coruňa, no 6, A Coruňa Einwügerer, Thomas 2000: Die jungpaläolithische Station auf dem Wachtberg in Krems, NÖ, Wien Laming-Emperaire, Annette 1962: La signification de l art rupestre paléolithique, méthode et applications, Thése de Doctorat, Paris (I 5974) Leroi-Gourhan, André 1965: Préhistoire de l art occidental, Paris Martí, Bernardo Oliver 1998: El neolítico - Arte y religión. In: Barandiarán, Ignacio - Martí, Bernardo Oliver - Rincón, María Angeles del - Luis Maya, José 1998: Prehistoria de la Península Ibérica, Barcelona, 186 - 191 Müller, Detlef W. 1995: Ornamente, Symbole, Bilder - zum megalithischen totenbrauchtum in Mitteldeutschland. In: Art et Symboles du Mégalithisme Européen, Revue Archéologique de l Ouest, Supplément n 8, Nantes, juin 1995, 163-176 Rincón, María Angeles del 1998: El arte megalítico. In: Barandiarán, Ignacio - Martí, Bernardo Oliver - Rincón, María Angeles del - Luis Maya, José 1998: Prehistoria de la Península Ibérica, Barcelona, 216 - 219 Svoboda, Jiří 1986: Mistři kamenného dláta, Praha (s výhradami) Twohig-Shee, Elizabeth 1981: The Megalithic Art of Western Europe, Oxford Valoch, Karel 1993: V záři ohňů nejstarších lovců. Starší doba kamenná - paleolit. In: Podborský, Vladímír ed. 1993: Pravěké dějiny Moravy, Brno, 11-70, zvl. 34-70 Valoch, Karel 1996:Anfänge ästhetischer empfindungen im paläolithikum mährens und böhmens. In: Paleolithic in the Middle Danube Region, Brno 1996
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, jaro 2019.