AEM_01b Metodologický seminář II

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Klára Šabatová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:00–11:40 M22
Předpoklady
Předpokladem pro úspěšné absolvování předmětu je dobrá znalost angličtiny a jednoho dalšího cizího jazyka. Některé hodiny mohou probíhat v angličtině.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Mezi základní cíle semináře patří prohloubit znalosti studentů a studentek magisterského studia archeologie zejména s ohledem na aktuální vědecké výsledky na poli archeologie pravěku. Absolventi a absolventky semináře budou schopni zasadit následně svůj vlastní výzkum do interdisciplinárního a mezinárodního kontextu. Studující si zároveň prohloubí diskusní a argumentační dovednosti, jak v mluvené, tak v psané podobě. Důraz bude kladen na prezentaci vlastních myšlenek a porozumění psanému textu.
Výstupy z učení
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a:
- identifikovat aktuální témata pravěkého a raně historického výzkumu;
- formulovat názory na základě prostudované literatury k vybrané problematice a výsledky tohoto studia zasadit do širších souvislostí;
- porovnat vědecké názory k vybrané problematice a zdůvodnit jejich metodologická východiska;
- vést diskusi na odborné téma; objektivně stavět diskusní argumenty;
- napsat odbornou argumentační esej včetně bibliografického aparátu.
Osnova
  • 1. úvodní hodina, seznámení s koncepcí předmětu
  • 2. Archeologická kultura
  • 3. Analogie v archeologii
  • 4. Sociální teorie v archeologii a metody studia společnosti
  • 5. Válečnictví
  • 6. Gender a identita v archeologii
  • 7. Příchod Indoevropanů
  • 8. Etnicita (Halštat)
  • 9. Chronologie
  • 10. Hospodářské změny v neolitu a eneolitu
  • 11. Ekonomika doby bronzové a halštatské
  • 12. Dálkové kontakty
  • 13. Sociální interakce a metody jejich výzkumu
Literatura
    povinná literatura
  • Chapman, R., 2013. Death, burial, and social representation, in: Tarlow, S., Nilsson Stutz, L. (Eds.), The Oxford Handbook of the Archaeology of Death and Burial. Oxford University Press, Oxford, pp. 47–57.
  • Fahlander, F., 2004. Archaeology and Anthropology - Brothers in Arms? On Analogies in 21st-century Archaeology, in: Fahlander, F., Oestigaard, T. (Eds.), Material Culture and Other Things. Post-Disciplinary Studies in the 21st Century
  • Wobst, M.H., 1978. The Archaeo-Ethnology of Hunter-Gatherers or the Tyranny of the Ethnographic Record in Archaeology. American Antiquity 43, 303–309.
  • Sosna, Daniel, Sládek, V., Galeta, P., 2010. Investigating mortuary sites: The search for synergy. Anthropologie XLVIII, 33–40.
  • SØRENSEN, Marie Louise Stig. Gender archaeology. 1st pub. Cambridge: Polity. xi, 236. ISBN 0745620140. 2000. info
    doporučená literatura
  • Bickle, P., Whittle, A. (Eds.), 2013. The first farmers of central Europe: diversity in LBK lifeways. Oxbow Books, Oxford and Oakville.
  • Gramsch, A. (Ed.), 2000. Vergleichen als archäologische Methode: Analogien in den Archäologien: mit Beiträgen einer Tagung der Arbeitsgemeinschaft Theorie (T-AG) und einer kommentierten Bibliographie, BAR international series 825.
  • Gilchrist, R., 1999. Gender and archaeology: contesting the past. Routledge, London ; New York.
  • Květina, P., Hrnčíř, V., 2013. Between archaeology and anthropology: imagining Neolithic settlements. Anthropologie 51, 323–347.
  • Gosden, C., 1999. Anthropology and archaeology: a changing relationship. Routledge, London; New York.
  • DOLEŽALOVÁ, Kateřina. První ženy moravské archeologie. Studia archaeologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, roč. 18, č. 2, s. 63-78. ISSN 1805-918X. 2013. Digitální knihovna FF MU info
    neurčeno
  • HARDING, A. F. Warriors and weapons in Bronze age Europe. Budapest: Archaeolingua Alapítvány. 228 s. ISBN 9789638046864. 2007. info
  • MALLORY, J. P. a Douglas Q. ADAMS. The Oxford introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European world. First published. Oxford: Oxford University Press. xxiv, 731. ISBN 9780199287918. 2006. info
  • EARLE, Timothy K. Bronze Age economics : the beginnings of political economies. Boulder: Westview Press. xi, 452. ISBN 0813338778. 2002. info
Výukové metody
domácí příprava na základě povinné literatury, diskuze, esej
Metody hodnocení
S 2, z Požadavky k zápočtu: odevzdání domácích úkolů, dostatečná aktivní účast na seminářích (tolerovány 3 absence), odevzdání eseje v náležité kvalitě
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: K získání zápočtu je třeba dostatečná a aktivní účast a splnění zadaných úkolů.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.