AJ24074 Viktoriánská poezie

Filozofická fakulta
jaro 2004
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Michael Kaylor, M.A. (přednášející), Jeffrey Alan Vanderziel, B.A. (zástupce)
Garance
Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Hrazdílková
Rozvrh
Po 13:20–14:55 32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz se zabývá texty a kontexty anglických viktoriánských básníků;, především Tennysona, Browninga, Arnolda, Prerafaelitů, Estétů a Hopkinse. Zvláštní pozornost je věnována tomu, jak jsou různé poetické formy užívány k životopisným, politickým, společenským, kulturním a náboženským cílům. Toto období - často označované jako "Druhá anglická renesance" - se vyznačuje hlavně mistrovstvím románu (vrcholícím velikostí Jamese), ačkoliv i poezie (vrcholící velikostí jezuity Hopkinse a Ira Yeatse) si zasluhuje neméně ocenění. Jedním z cílů kurzu je vysledovat nepřerušenou poetickou linii sahající od romantiků k modernistům, od Blakea k Yeatsovi (jenž vydal první standardní vydání Blakeovi poezie). Základní literatura: The Norton Anthology of English Literature, 6th edn., vol. 2 (New York: Norton, 1993); A Companion to Victorian Poetry (Oxford: Blackwell, 2002).
Osnova
  • Schedule of Assignments
  • Week 1
  • Introduction to the Victorians (Norton 891)
  • Weeks 2-3
  • Introduction to Alfred, Lord Tennyson (1052)
  • Alfred, Lord Tennyson, "The Lady of Shalott" (1059)
  • Alfred, Lord Tennyson, "St. Simeon Stylites" (photocopy)
  • Arthur Hallam, "On Some of the Characteristics of Modern Poetry" (photocopy)
  • Alfred, Lord Tennyson, "Ulysses" (1067)
  • Weeks 4-5
  • Introduction to Robert Browning (1182)
  • Robert Browning, "My Last Duchess" (1190)
  • Robert Browning, "Fra Lippo Lippi" (1211)
  • Robert Browning, "Andrea del Sarto" (1222)
  • Robert Browning, "Essay on Shelley" (photocopy)
  • Week 6
  • Introduction to Matthew Arnold (1344)
  • Matthew Arnold, Preface to First Edition of Poems (1379)
  • Matthew Arnold, "Dover Beach" (1366)
  • Matthew Arnold, "Stanzas from the Grande Chartreuse" (1367)
  • Matthew Arnold, "The Scholar Gypsy" (1359)
  • Week 7
  • Submit an essay on one of the following:
  • Alfred, Lord Tennyson, "Mariana" (1057)
  • Robert Browning, "Soliloquy of the Spanish Cloister" (1188)
  • Matthew Arnold, "The Buried Life" (1354)
  • Student-led discussion about these poems
  • Weeks 8-9
  • Introduction to the Pre-Raphaelite Poets (1453, 1460, 1472, 1494)
  • George Meredith, From Modern Love (1454)
  • Dante Gabriel Rossetti, "The Blessed Damozel: (1461)
  • Dante Gabriel Rossetti, "My Sister's Sleep" (1464)
  • Dante Gabriel Rossetti, "The Sea-Limits" (1466)
  • Dante Gabriel Rossetti, "The Orchard-Pit" (1471)
  • Christina Rossetti, "Goblin Market" (1479)
  • William Morris, Apology from The Earthly Paradise (1507)
  • Week 10
  • Introduction to the Aesthetic Movement (1526, 1612, 1616)
  • Walter Pater, Conclusion to The Renaissance (1532)
  • Oscar Wilde, Preface to Dorian Gray (1627)
  • Oscar Wilde, "Impression du Matin" (1618)
  • Oscar Wilde, "The Harlot's House" (1619)
  • Oscar Wilde, "The Ballad of Reading Gaol" (photocopy)
  • Weeks 11-12
  • Introduction to Gerard Manley Hopkins (1543, photocopy)
  • Gerard Manley Hopkins, "God's Grandeur" (1546)
  • Gerard Manley Hopkins, "The Windhover" (1548)
  • Gerard Manley Hopkins, "Carrion Comfort" (1551)
  • Gerard Manley Hopkins, "No Worst, There is None" (1552)
  • Gerard Manley Hopkins, Letters (photocopy)
  • Optional resubmission of first essay, both improved and with earlier version
  • Week 13
  • Submit an essay on one of the following:
  • Dante Gabriel Rossetti, From The House of Life, Sonnets 49-52 (1467)
  • Lionel Johnson, "The Dark Angel" (photocopy)
  • Gerard Manley Hopkins, "I Wake and Feel the Fell of Dark" (1552)
  • Student-led discussion about these poems
Metody hodnocení
Grading To augment and deepen our discussion of Victorian poetry, students will be expected to write two essays (for weeks 7 and 13). Each essay (4 pages, typed, double-spaced) should have a well-crafted thesis, should be scholarly in tone, and should endeavor to support all claims textually through the materials listed below. At the end of the course (week 12), students will have the option to resubmit the first essay after my corrections, though substantial changes (in more than grammar and such technicalities) will be needed to raise the earlier grade. Students will also be expected to lead discussions on weeks 7 and 13, navigating their fellow students through the poems they engaged in their essays. There will be no final exam. Final grades will be divided in the following proportions: 30% for attendance and class participation; 30% for the first essay; 40% for the second essay. A final grade of 70% will be necessary to receive credit for this course.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011.