AJU2107 Literatura a kultura ve výuce angličtiny

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Filip Krajník, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Tomáš Kačer, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Filip Krajník, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 12:00–13:40 G24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz zasazuje teorii a metodologii literárních a kulturních studií do kontextu výuky angličtiny jako cizího jazyka na středních školách. Cílem kurzu je představit, podrobit diskuzi a reflektovat různé způsoby, jimiž mohou učitelé a žáci pracovat s literárními a kulturními obsahy. Zvláštní pozornost bude věnována také roli dramatu ve výuce.
Výstupy z učení
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Diskutovat o významu literárních děl a jejich kulturního kontextu v sekundárním vzdělávání; 2. analyzovat, kriticky zhodnotit a diskutovat o beletrii, dramatu a filmu v kontextu sekundárního vzdělávání; 3. vysvětlit, jakými způsoby je možné použít beletrii, drama a film ve středoškolské výuce; 4. připravit hodiny, jež se budou zaměřovat na literární analýzu, uplatnění dramatických technik (hraní v roli atd.) a analýzu kulturních fenoménů.
Osnova
  • 1. Výuka literatury a kultury: Proč je důležitá? (Filip Krajník, Tomáš Kačer) 2. Vliv klasiků na současnou kulturu (Filip Krajník) 3. Britská literatura - literární a kulturní historie (Filip Krajník) 4. Americká literatura – literární a kulturní historie (Tomáš Kačer) 5. Drama ve výuce (Tomáš Kačer) 6. Současná populární literatura a kultura ve výuce angličtiny jako cizího jazyka (Filip Krajník, Tomáš Kačer)
Literatura
    povinná literatura
  • DeCapua, A., & Wintergerst, A. C. (2016). Crossing Cultures in the Language Classroom, Second Edition . Ann Arbor: University of Michigan Press ELT.
    doporučená literatura
  • Maley, A (2001) ‘Literature in the language classroom' in The Cambridge Guide to Teaching ESOL, Cambridge University Press.
  • Gibson, Rex. Teaching Shakespeare: A Handbook for Teachers. Cambridge University Press, 2016.
  • DELANOY, Werner a Laurenz VOLKMANN. Cultural studies in the EFL classroom. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, c2006
  • KRAMSCH, Claire J. Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press, c1993. Oxford applied linguistics
  • HAMILTON, Judith a Anne MCLEOD. Drama in the languages classroom. London: Centre for Information on Language Teaching and Research, c1993. Pathfinder.
  • Duff, A & Maley, A (2007) Literature (Resource Books for Teachers), Oxford University Press.
  • GILL, Simon a Michaela ČAŇKOVÁ. Intercultural activities. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2002.
  • Eaglestone, Robert. Literature: Why It Matters. Polity Press, 2019.
  • CART, Michael. Young adult literature : from romance to realism. Chicago: American Library Association, 2010
  • Pulverness, A (2003) ‘Literature' in English Teaching Professional, October, Issue 29, Modern English Publishing
  • KOHLS, L. Robert a John M. KNIGHT. Developing intercultural awareness: a cross-cultural training handbook. 2nd ed. Boston: Intercultural Press,
  • Beach, Richard, and James Marshall. Teaching Literature in the Secondary School. Wadsworth Publishing, 1990.
  • Young adult literature and adolescent identity across cultures and classrooms : contexts for the literary lives of teens. Edited by Janet Alsup. London: Routledge, 2010.
  • MORGAN, John a Mario RINVOLUCRI. Once upon a time: using stories in the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, c1983
  • AGO, Carol. Classics in the classroom: designing accessible literature lessons. Portsmouth: Heinemann, c2004.
  • OLTON, Gavin M. New perspectives on classroom drama. Hemel Hempstead: Simon & Schuster Education, 1992.
  • McRae, J (1994) Literature with a small 'l', Macmillan Education.
Výukové metody
Výklad, praktické ukázky, diskuze, skupinová práce, četba, domácí úkoly.
Metody hodnocení
Docházka je povinná. K získání zápočtu studenti vypracují ve skupinách výukové plány k jednotlivým tématům probíraných v hodinách (celkem 5) a následně provedou kritické zhodnocení plánů ostatních skupin.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Výuka probíhá online (link bude zaslán s předstihem). Studenti se rozdělí do pěti skupin. Na konci online setkání (1-5) bude zadáno vždy pět témat, která studenti ve skupině zpracují v podobě výukového plánu a tento plán skupina odevzdá následující týden. V rámci přípravy na další seminář studenti prostudují výukové plány ostatních skupin a zhodnotí jejich silné a slabé stránky, které pak prodiskutují v první části následujícího setkání.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.