AJU2302 Učitelská praxe z anglického jazyka 1

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/3/0. 4 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Nicola Catherine Fořtová, B.A., M.A. (přednášející)
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
AJU2103 Didaktika AJ III && AJU2401 Zkouška z anglického jazyka && AJU2402 Ústní zkouška z AJ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je umožnit studentům stát se učiteli a použít své teoretické znalosti jazyka, osvojování jazyka a didaktiky angličtiny jako cizího jazyka při přípravě hodin a výuce. Studenti se budou připravovat a následně vyučovat v malých skupinách. Během průběžné praxe si studenti vyzkouší výuku řečových dovedností a jazykových prostředků za použití různých materiálů a způsobů. Studenti poté jednak reflektují na výuku vlastní i tu kolegů, jednak splní analytické a reflektivní úkoly vycházející z nahrávek jejich učitelské výuky. Studenti také sestaví portfolio, se kterým se bude pracovat během státní závěrečné zkoušky.
Výstupy z učení
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Připravit na řečové dovednosti/jazykové prostředky zaměřenou 45minutovou hodinu angličtiny, která bude obsahovat náležité cíle a fáze lekce, vhodné organizační formy, vyrovnané množství aktivit, vyhovující načasování jednotlivých fází, analýzu jazyka s jasným zaměřením na význam, formu a užití; očekávané problémy a jejich řešení. 2. Vybrat, adaptovat a doplnit materiály vyhovující potřebám žáků, vyučovat třídu s povědomím o jejích potřebách a preferencích v učení; 3. Odučit 45minutovou hodinu angličtiny zaměřenou na řečové dovednosti/jazykové prostředky a demonstrovat tak efektivní realizaci své přípravy, vhodné uzpůsobení jazyka dané úrovni, identifikaci a opravu chyb, řízení a organizaci výuky. 4. Analyzovat vlastní přípravu výuky a výuku samotnou. 5. Reflektovat na vlastní učitelské dovednosti ve smyslu předností a slabin; určit, jak může v rámci budoucí výuky rozvíjet své slabé stránky. 6. Poskytnout a přijmout konstruktivní zpětnou vazbu.
Osnova
  • 1. Během semestru studenti v malých skupinách připravují a vyučují hodiny angličtiny každý týden. 2. Náslechy. 3. Studenti reflektují na svou praxi a poskytují a dostávají konstruktivní zpětnou vazbu na své hodiny. 4. Hospitace didaktika a/nebo videonahrávka a analýza vlastních hodin studenta. Students participate in external teaching at a selected secondary school. The number of hours to be spent at the school and their distribution according to individual activities are stated here: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe Students arrange their teaching practice in accordance with the information given here: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe Students realize their practice during the teaching period of the semester. Students start their practice only after: 1. The administrative process of the practice arrangement is completed. 2. The semester introductory meeting at the department (this is realized in connection to the corresponding Reflective Seminar)
Literatura
    povinná literatura
  • Crooks, G. (2003). A Practicum in TESOL: Professional Development through Teaching Practice. Cambridge: CUP.
  • Harmer, J. (2007). The practice of English Language Teaching. Harlow: Longman.
    doporučená literatura
  • Thornbury, S. (2005). How to teach speaking. Harlow: Longman.
  • Smith, B., & Swan, M. (2001). Learner English: a teacher’s guide to interference and other problems. Cambridge: CUP.
  • Kelly, G. (2000). How to teach pronunciation. Edited by Jeremy Harmer. Harlow: Longman
  • Thornbury, S., (1999). How to teach grammar. Harlow: Longman.
  • Parrott, M. (2010). Grammar for English Language Teachers. Cambridge: CUP.
  • Swan, M. (2010). Practical English Usage. Oxford: OUP.
  • Underhill, A. (1994). Sound Foundations. Oxford: Macmillan Heinemann.
  • Murphy, M. (2004). English Grammar in Use: A Self-Study Practice and Reference Book for Intermediate Students of English. Cambridge: CUP.
Výukové metody
Plánování, výuka, náslech a zpětná vazba, analýza videonahrávky.
Metody hodnocení
Studenti jsou povinni strávit během semestru alespoň tři hodiny týdně v prostředí jazykové výuky. To zahrnuje výuku v páru nebo skupině studentů, samostatnou výuku, náslechy, reflexi a zpětnou vazbu. Všechny hodiny se odehrávají pod dohledem zkušených učitelů a/nebo vyučujících z katedry, kteří se aktivně účastní reflektivních setkání. Před každou hodinou vyučovanou samostatně nebo ve skupině jsou studenti povinni odevzdat také kompletní přípravu, včetně analýzy jazyka a materiálů. Studenti rovněž odevzdají analytické a reflektivní úkoly vycházející z video-nahrávek vlastní výuky během semestru. Také jsou povinni sestavit portfolio všech dokumentů, úkolů a zpětné vazby učitele. To pass the course successfully students need to: - Participate in external practice at a selected secondary school. The number of hours and their distribution is described here: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe - Submit all the required documents (reflective diary, (self)evaluation document in pdf, portfolio, in some cases Agreement) by the deadline specified for the particular semester. Details regarding the document and the deadline are described here: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022.