AJU2305 Učitelská praxe z anglického jazyka 3

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Nicola Catherine Fořtová, B.A., M.A. (přednášející)
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
AJU2103 Didaktika AJ III && AJU2401 Zkouška z anglického jazyka && AJU2402 Ústní zkouška z AJ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz navazuje na kurz Učitelská praxe z anglického jazyka 2. Studenti stráví za účelem profesního rozvoje další dva týdny na vybrané střední škole (pokud možno jiného typu). Studenti budou pozorovat svého mentora a spolužáky, připravovat a realizovat výuku sami a se svými spolužáky, zúčastní se reflektivních setkání a budou stínovat svého mentora při každodenních školních aktivitách. Studenti sestaví portfolio, s nímž se bude pracovat během státní závěrečné zkoušky.
Výstupy z učení
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Vytvořit vhodné přípravy pro hodiny anglického jazyka podle zaměření kurzu a školy (např. obecná angličtina, kultura a literatura anglofonních zemí, interkulturní komunikace, angličtina pro specifické účely). 2. Vybrat, adaptovat a rozšířit materiály vhodné pro potřeby studentů a prostředí výuky a vyučovat s vědomím o rozdílných potřebách a preferencích v učení se u jednotlivých studentů. 3. Samostatně a týmově odučit hodiny jazyka a demonstrovat tak efektivní realizaci své přípravy a vhodné uzpůsobení vyučování skutečným podmínkám výuky angličtiny na středních školách. 4. Analyzovat a reflektovat na vlastní vyučování, přípravu hodiny a praxi a poskytnout a přijmout konstruktivní zpětnou vazbu. 5. Zvládnout každodenní úkoly středoškolského učitele, například zápis do třídní knihy. 6. Srovnat praxi na dvou různých školách (tj. Učitelskou praxi z anglického jazyka 2 a 3). 7. Zadat a opravit písemnou práci žáků.
Osnova
  • 1. Příprava a výuka v párech (týmová výuka) a samostatně (z čehož alespoň pět bude na sebe navazující výuka jedné třídy). 2. Příprava hodin, které povedou žáky k odevzdání písemné práce (např. eseje, dopisu), opravení a oznámkování, analýza a evaluace produktů žáků (bude provedeno ve třídě, ve které student souvisle odučil alespoň 5 hodin) 3. Náslechy ve výuce spolužáka a mentora. 4. Analýza výuky, zpětná vazba a sebereflexe. 5. Stínování mentora při každodenních školních úkolech, vyzkoušení si aktivit jako zápis do třídní knihy, opravování dalších písemných prací a testů, atd. 6. Plnění úkolů před, během a po učitelské praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • Rámcový vzdělávací program daného typu školy (dostupné z www.rvp.cz)
  • Individual school educational programmes relevant to the secondary school placement
    doporučená literatura
  • Crooks, G. (2003). A Practicum in TESOL: Professional Development through Teaching Practice. Cambridge: CUP.
  • Parrott, M. (2010). Grammar for English Language Teachers. Cambridge: CUP.
  • Scrivener, J. (1994). Learning Teaching: A guidebook for English Language Teachers. Oxford: Macmillan Heinemann.
  • Harmer, J. (2007). The practice of English Language Teaching. Harlow: Longman.
  • Thornbury, S. (1997). About Language. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gower, R., Phillips, D., & Walters, S. (2005). Teaching Practice Handbook. Oxford: Macmillan.
Výukové metody
Studenti vyučují pod dohledem mentorů, plní náslechové úkoly, podílí se na každodenních středoškolských aktivitách.
Metody hodnocení
K získání zápočtu za tento kurz musí studenti odučit předepsaný počet hodin na vybrané střední škole, absolvovat náslechy svých mentorů a spolužáků a sestavit a odevzdat portfolio všech dokumentů, úkolů, osobních reflexí a zpráv mentorů. Úkoly v portfoliu zahrnují: analýzu Školního vzdělávacího programu, analýzu učebnice, analýzu písemné práce žáků, komparativní esej podrobně pojednávající o rozdílech mezi dvěma odlišnými školními prostředími (tj. mezi Učitelskou praxí 2 a 3) a reflektivní esej týkající se dalšího profesního rozvoje.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023.