ARTS015 Humans as a cultural species: Introduction to interdisciplinary research

Faculty of Arts
Autumn 2023
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Jakub Cigán, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mojmír Dočekal, Ph.D. (lecturer), Mgr. Iveta Šafratová (deputy)
Mgr. et Mgr. Ludmila Kaňáková Hladíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Radek Kundt, Ph.D. (lecturer), Mgr. Kateřina Koppová (deputy)
Mgr. et Mgr. Eva Kundtová Klocová, Ph.D. (lecturer)
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D. (lecturer)
Dr. phil. Anna Michalík Kvíčalová, MA (lecturer)
Mgr. Jaroslav Novotný (lecturer)
doc. Mgr. Klára Šabatová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Bc. Ondřej Šefčík, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Linguistics and Baltic Languages – Faculty of Arts (33,00 %), Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts (34,00 %), Department for the Study of Religions – Faculty of Arts (33,00 %)
Timetable
Mon 18:00–19:40 B2.13, except Mon 13. 11.
Prerequisites (in Czech)
! PROGRAM ( B - AE_ ) || ( PROGRAM ( B - AE_ ) && ( ARTS001 Cognitive Sciences || ARTS002 Approaches to language || ARTS003 Contemporary culture || ARTS004 Homer and European literature || ARTS005 Life in cyberspace || ARTS006 The Fall of an Empire || ARTS007 Germanic literatureNobel Prize || ARTS008 Argumentation and Logic || ARTS009 Czech 101 || ARTS010 History of Mongolia and steppe empires || ARTS011 Transformations of Christian Europe: Visions, Critical Analysis and Discussions || ARTS012 Cult. Constr. of Other. || ARTS013 Slavonic Areas || ARTS014 How to read World Literature. || ARTS016 Medieval Literary Life || ARTS017 Life after Death in Arts || ARTS018 || ARTS019 Shakespeare: Art and Virtue || ARTS020 Digital Humanities || ARTS021 Art and Culture in Cent.Europe || ARTS022 Transformations of the stories ))
Proč se opice nikdy nenaučí lidský jazyk?

Už jste někdy přemýšleli nad tím, proč jsou svaté texty hlavních světových náboženství posedlé omezováním ženské sexuality?

Napadlo vás, že pravěké umění mohlo sloužit k posilování soudržnosti skupin?

Odpovědi na tyto a mnohé další otázky o člověku, přírodě a kultuře nabízí tento kurz.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 46 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 23/46, only registered: 0/46, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/46
Course objectives (in Czech)
Kurz představuje člověka z perspektivy spojení humanitních, sociálních a přírodních věd. Prostřednictvím čtyř vzájemně provázaných bloků představí metody a východiska, které pomáhají poznání biologické i kulturní podstaty lidské přirozenosti. Tematické bloky vychází ze čtyř úrovní analýzy: biologické přirozenosti, individuální psychologie (včetně výzkumu mysli), sociální dynamiky skupin a sféry kultury. Kurz představí základy humanitních teorií, reflexi kulturních kontextů a verbálního i neverbálního lidského chování. Tradiční přístupy humanitních věd obohacují soubory dat citlivou analýzou mezikulturních vztahů, zatímco přístupy přírodních a sociálních věd přidávají jak měření kognitivních, sociálních, behaviorálních a environmentálních procesů, tak i formalizované matematické a statistické nástroje. Mezi hlavní témata kurzu náleží: biologický základ lidského chování a myšlení; formy, proměny a funkce lidské komunikace; vzorce interakcí se sociálním a přírodním prostředím; podoby a funkce sociálních struktur; lidská kultura jako adaptace a zpětný vliv kultury na genetickou evoluci člověka; vznik a proměny civilizací, migrace, kolaps, transformace; proměny přírodních podmínek a jejich dopad na lidská společenství; přenos kultury a kulturních vzorců; kulturní identita a evoluce.
Learning outcomes (in Czech)
Student je po absolvovaném předmětu schopen propojit poznatky o vývoji lidského druhu, o mechanismech jeho chování a jazyka s poznatky o historické i současné kontextuální variabilitě. Důraz je kladen na mnohaúrovňová vysvětlení, metodologický pluralismus a porozumění práci s kvantitativními daty. Po absolvování kurzu student dovede využít a rozvinout interdisciplinární spolupráci.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvodní hodina

    A) BIOLOGICKÁ PŘIROZENOST

    2) Biologická a sociální povaha jazyka: rozdíl mezi lidskými jazyky a komunikačními systémy zvířat

    3) Náboženství a reprodukční úspěch: kulturní praktiky jako řešení biologických problémů

    4) Pravěký člověk a jeho strava: charakteristiky populací na příkladu stravy a jejího získávání

    B) INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE

    5) Mapování kognitivních kategorií na gramatické prostředky přirozených jazyků

    6) Jak lidská mysl umožňuje náboženství: náboženská víra a rituál ve světle individuálních psychologických mechanismů

    7) Koheze, kompetice, konflikt a komunikace v archeologických pramenech

    C) SOCIÁLNÍ VZTAHY

    8) Význam výrazů přirozeného jazyka jako rozeznání záměru mluvčího: pragmatické a formální koncepce významu

    9) Náboženství a skupinová soudržnost: kulturní jevy jako prodloužení sociálně-psychologických mechanismů

    10) Lidská společnost jako systém: kolapsy komplexních lidských společností z pohledu archeologie

    D) SFÉRA KULTURY

    11) Náboženství a smysly: kulturní formy jako produkt i tvůrce smyslové zkušenosti

    12) Krajina mezi přírodou a kulturou: perspektiva archeologie a antropologie
Literature
    recommended literature
  • Schlenker, P., Chemla, E., Arnold, K., Lemasson, A., Ouattara, K., Keenan, S., ... & Zuberbühler, K. (2014). Monkey semantics: two ‘dialects’ of Campbell’s monkey alarm calls. Linguistics and Philosophy, 37(6), 439-501.
  • Rosenstock, E. - Groß, M. - Hujić, A. - Scheibner, A. 2015: Back to good shape: biological standard of living in the Copper and Bronze Ages and the possible role of food. In: The third food revolution? Bonn.
  • Martin Lang & Radek Kundt. (2020). Evolutionary, Cognitive, and Contextual Approaches to the Study of Religious Systems. Method & Theory in the Study of Religion, 32(1), 1–46.
  • Grice, H. P. (1975). Logic and conversation. In Speech acts (pp. 41-58). Brill.
  • Moro, A. (2015). The boundaries of Babel: The brain and the enigma of impossible languages (Vol. 46). MIT press.
  • Barner, D., & Snedeker, J. (2005). Quantity judgments and individuation: Evidence that mass nouns count. Cognition, 97(1), 41-66.
  • Pinker, S. (2003). The language instinct: How the mind creates language. Penguin UK.
  • MACHÁČEK, Jiří, Margit BERNER, Petr DRESLER, Sylva DRTIKOLOVÁ KAUPOVÁ, Renáta PŘICHYSTALOVÁ and Vladimír SLÁDEK. Arms-bearers in separate graves from Great Moravia and the emergence of the Early Medieval military-aristocratic organization in East-Central Europe. Praehistorische Zeitschrift. Berlin: De Gruyter, vol. 96, No 1, p. 248-285. ISSN 0079-4848. doi:10.1515/pz-2021-0020. 2021. URL URL info
  • KAŇÁKOVÁ HLADÍKOVÁ, Ludmila. Practical and symbolic aspects of the life cycle of arrowheads in Central Europe, 2,400–1,800 BC. In Bjørnevad-Ahlqvist, Mathias; Bye-Jensen, Peter. The Life Biography of Artefacts and Ritual Practice : With case studies from Mesolithic-Early Bronze Age Europe. Oxford: BAR publishing. p. 71-80. BAR International series S2991. ISBN 978-1-4073-5682-2. 2020. URL info
  • XYGALATAS, Dimitrios, Sammyh KHAN, Martin LANG, Radek KUNDT, Eva KUNDTOVÁ KLOCOVÁ, Jan KRÁTKÝ and John Hayward SHAVER. Effects of Extreme Ritual Practices on Psychophysiological Well-Being. Current Anthropology. Chicago: University of Chicago, vol. 60, No 5, p. 699-707. ISSN 0011-3204. doi:10.1086/705665. 2019. URL info
  • XYGALATAS, Dimitrios, Silvie KOTHEROVÁ, Peter MAŇO, Radek KUNDT, Jakub CIGÁN, Eva KUNDTOVÁ KLOCOVÁ and Martin LANG. Big Gods in small places : the Random Allocation Game in Mauritius. Religion, Brain & Behavior. Routledge, vol. 8, No 2, p. 243-261. ISSN 2153-599X. doi:10.1080/2153599X.2016.1267033. 2018. URL info
  • SHAVER, John Hayward, Martin LANG, Jan KRÁTKÝ, Eva KUNDTOVÁ KLOCOVÁ, Radek KUNDT and Dimitrios XYGALATAS. The Boundaries of Trust : Cross-Religious and Cross-Ethnic Field Experiments in Mauritius. Evolutionary Psychology. vol. 16, No 4, p. 1-15. ISSN 1474-7049. doi:10.1177/1474704918817644. 2018. URL info
Teaching methods (in Czech)
Přednášky s diskusí a praktickými ukázkami metod. Elektronické podpora v podobě interaktivní osnovy v ISu.
Assessment methods (in Czech)
Předmět je ukončen kolokviem. Závěrečný písemný test se skládá z otázek, které se zaměřují na znalosti probrané problematiky v jednotlivých blocích a jejich interdisciplinárnímu propojení. Zařazeny jsou i otázky s volně psanými textovými odpověďmi! K úspěšnému získání kolokvia musí student získat alespoň 60 bodů ze 100 možných.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Listed among pre-requisites of other courses

Zobrazit další předměty

Teacher's information
https://elf.phil.muni.cz/21-22/course/view.php?id=168
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, Autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2023/ARTS015