CJBB147 Čeština jako cizí jazyk I

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJBB147/A: Út 17:30–19:05 G13, L. Krahula Doleží
CJBB147/B: Čt 17:30–19:05 G13, L. Krahula Doleží
Předpoklady
(( CJA003 Úvod do stsl. a slav. I && CJA005 Úvod do stsl. a slav. II ) || PLIN005 Od prsl. k češtině ) && CJA009 Morfologie II && CJA006 Souč. č. jaz. - morfologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem tohoto semináře je seznámit studenty se současnými učebnicemi češtiny pro cizince, věnovat se podrobněji metodám výuky jazyků, výuce gramatiky, základních řečových dovedností (čtení, psaní, mluvení a poslech) a koncipování lekce češtiny pro cizince - dospělé i děti. Hlavní cíle předmětu: osvojování cizího jazyka, metody výuky jazyků, analýza učebnic češtiny pro cizince a koncipování lekce češtiny pro cizince.
Osnova
  • 1. Rozdíly ve výuce rodilých a nerodilých mluvčích 2. Metody výuky jazyků, komunikační metoda 3. Spisovná a obecná čeština ve výuce cizinců 4. Výuka gramatiky I (deklinace) 5. Výuka gramatiky II (konjugace) 6. Řečové dovednosti I (čtení a text) 7. Řečové dovednosti II (poslech, mluvení, psaní) 8. Výuka bez zprostředkujícího jazyka 9. Sociokulturní dovednosti a multikulturní třída 10. Výuka azylantů a uprchlíků 11. Začleňování dětí-cizinců na ZŠ, interkulturní vzdělávání
Literatura
  • Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2005-2006. ISBN 8086903370. info
  • Hrdlička, Milan: Kapitoly z češtiny jako cizího jazyka. Plzeň, Západočeská univerzita, 2009.
  • HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka : k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2009, 158 s. ISBN 9788024615271. info
  • ČEMUSOVÁ, Jana a Barbora ŠTINDLOVÁ. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2006-2007. Praha: Akropolis, 2007. info
  • Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2003-2005. Edited by Jitka Ryndová - Jana Čemusová - Lída Holá. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2005, 207 s. ISBN 808690315X. info
  • Cizí jazyk čeština. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2002, 150 s. ISBN 80-85866-98-6. info
  • HEDGE, Tricia. Teaching and learning in the language classroom. Oxford: Oxford University Press, 2000, xvi, 447. ISBN 0194421724. info
  • Spisovná čeština a jazyková kultura 1993 :sborník z olomoucké konference 23.-27.8.1993. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1995, s. 195-399. ISBN 80-85899-02-7. info
  • CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
  • Approaches and methods in language teaching : a description and analysis. Edited by Jack C. Richards - Theodore S. Rodgers. 7. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 1991, viii, 171. ISBN 0521320933. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
Výukové metody
Četba textů, diskuze a praktická cvičení.
Metody hodnocení
Aktivní účast na semináři, ústní referát (analýza učebnice) a seminární práce (plán lekce).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2014.