CJBB159 Morphology - optional seminar

Faculty of Arts
Spring 2014
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Markéta Ziková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Markéta Ziková, Ph.D.
Department of Czech Language – Faculty of Arts
Contact Person: Jaroslava Vybíralová
Supplier department: Department of Czech Language – Faculty of Arts
Timetable
Wed 14:10–15:45 C41
Prerequisites (in Czech)
CJA009 ModCz Word-formation
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. vysvětlit rozdíl mezi morfologickými teoriemi, s nimiž se v semináři seznámí, 2. aplikovat metody těchto teorií na české příklady.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Strukturalismus: morfologie ve strukturalistickém modelu jazyka; základní principy morfematické analýzy 2. Problémy strukturalistického přístupu: prázdné morfy, kumulativní morfy, reziduální morfy, diskrétní morfy, supletivní morfy; morfologické procesy, které nejsou založené na afixaci: ablaut, umlaut, prozodická morfologie 3. Alternativní přístupy: distribuovaná morfologie, word-and-paradigm
Literature
  • Hockett, Charles. 1947. Problems of morphemic analysis. Language, 24, 414–41
  • Matthews, Peter H. 1974. Morphology.
  • Aronoff, Mark. 1976. Word Formation in Generative Grammar
  • Anderson, Stephen R. 1992. A-Morphous Morphology.
  • Embick, David & Alec Marantz. 2008. Architecture and blocking. Linguistic Inquiry 39:1.
Teaching methods (in Czech)
Přednášející vždy seznámí studenty se základními principy dané teorie a doporučí jim literaturu k prostudování. Poté následuje diskuse spojená s analýzou konrétních jazykových dat (se zaměřením na češtinu). Na konci semináře studenti samostatně vypracují domácí úkol na zadané téma.
Assessment methods (in Czech)
Podmínky k udělení zápočtu jsou: 1. aktivní účast v diskusi (na základě prostudované literatury), 2. vypracování závěrečného domácího úkolu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2014/CJBB159