CJBB186 Jak učit češtinu jako cizí jazyk prostřednictvím online technologií

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Petra Funioková (přednášející)
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 14:10–15:45 B2.51
Předpoklady
Základní počítačová gramotnost – s konkrétními nástroji se studenti naučí pracovat během blokové výuky v orientačním týdnu. Doporučuje se absolvování kurzu CJBB178 Úvod do výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka nebo praxe ve výuce ČJC.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je zařazen do komplexu výběrových předmětů zaměřených na výuku češtiny jako cizího jazyka. Cílem je poskytnout studentům efektivní odbornou průpravu v oblasti výuky češtiny jako cizího jazyka prostřednictvím informačních technologií, a rozšířit tak možnosti jejich uplatnění na trhu práce. Studenti se seznámí s moderními internetovými technologiemi využívanými pro výuku jazyků a s jejich pomocí si vyzkouší výuku cizinců, kteří se učí česky. V závěru praktické části kurzu každý účastník připraví online lekci pro vybraného studenta z partnerské univerzity ve Velké Británii (The University of Sheffield). V semináři budou využívány metody online mentoringu, např. online videohovory včetně sdílení obrazovky, videokonference a webináře. Studenti se v kurzu naučí a v praxi si vyzkouší, jak pomocí vhodných technologií naplánovat a zrealizovat jazykovou lekci bez osobního setkání lektora se studentem.
Osnova
  • Prezenční výuka:

  • a) Bloková výuka – dvoudenní workshop (21. a 22. 9. 2017 od 9:00 do 15:00; další informace budou zaslány včas e-mailem): technická příprava studentů (nácvik práce s specializovanými online nástroji) a prezentace zvaných odborníků (např. Tereza Štěpánová, lektorka češtiny a angličtiny v James Cook Languages).

  • b) V průběhu semestru seminář 1x za 14 dní:

  • Videohospitace – podíváme se společně na ukázkové videozáznamy realizovaných lekcí a pokusíme se je ohodnotit a na základě hodnocení se pokusíme specifikovat, co vše musí a nesmí obsahovat online jazyková lekce. 
  • Plánování lekce – seznámíme se základními pravidly plánování online jazykové lekce, vše si ukážeme na příkladech z praxe.
  • Příprava lekce: podklady lektora, doplňující materiály pro studenta apod. – v návaznosti na domácí přípravu lekce si ukáže, co vše je potřeba zpracovat a připravit, aby se plán lekce mohl bez problémů realizovat.
  • Tvůrčí dílna: příprava vlastního plánu a materiálů do lekce – seminář bude věnovaný přípravě dvou plánů a materiálů jako příprava na lekce se studenty bohemistiky na univerzitě v Sheffieldu.
  • Hodnocení studentských prací + úprava dalšího plánu na základě hodnocení – na základě první lekce se studenty bohemistiky v Sheffieldu si shrneme dobré a špatné zkušenosti a pokusíme se připravit další lekci s ohledem na prvotní zkušenost.
  • Závěrečné shrnutí, seznámení studentů s možným uplatněním.
  • E-learningová část:

  • c) samostatné plnění úkolů a příprava na prezenční semináře:

  • Evaluace videohospitace – každý student zpracuje hodnocení jednoho videozáznamu podle předlohy ze semináře.
  • Příprava plánu online lekce – studenti podle vzoru zpracují plán lekce na vybrané téma.
  • (sebe)Evaluace tréninkové lekce se spolužákem – studenti použijí připravený plán a materiály a ve dvojicích si vyzkouší odučit 30minutovou lekci ČCJ, lekce se budou zaznamenávat a videozáznamy se nahrají do e-learningového kurzu, kde budou ohodnoceny jak od spolužáků, tak od lektorů.
  • (sebe)Evaluace první lekce se studentem ČCJ – studenti použijí připravený plán a materiály a odučí svého sheffieldského studenta první lekci. Se záznamem se bude dále pracovat v e-learningovém kurzu stejně jako se záznamem tréninkovým.
  • (sebe)Evaluace druhé lekce se studentem ČCJ – studenti použijí připravený plán a materiály a odučí svého sheffieldského studenta druhou lekci, do které zapracují změny podle hodnocení lekce první. Se záznamem se bude dále pracovat v e-learningovém kurzu stejně jako se záznamem tréninkovým.
  • d) samostatný trénink jazykové výuky online – každý student za semestr odučí 3 x 30minutové lekce pomocí vybraného nástroje:

  • Realizace tréninkové lekce se spolužákem
  • Realizace první lekce se studentem ČCJ
  • Realizace druhé lekce se studentem ČCJ
Výukové metody
workshopy, semináře, tvůrčí dílna, e-learning – plnění úkolů, praktická cvičení
Metody hodnocení
Pravidelná kontrola domácí přípravy a včasného plnění všech průběžně zadaných úkolů. Kontrola přípravy a výuky tří 30minutových lekcí.
Informace učitele
Část výuky proběhne blokově v rámci orientačního týdne, kam jsou soustředěny úvodní přednášky odborníků z praxe, workshopy a instruktáže, na něž budou navazovat další semináře v průběhu semestru. Vzhledem ke specifické povaze předmětu je pravidelná docházka nezbytným předpokladem pro úspěšné ukončení kurzu.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/CJBB186