CJBC128 Teorie filmové adaptace

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Rozvrh
St 16:40–19:55 B32
Předpoklady
Určeno pro studenty, kteří již absolvovali zkoušku z teorie literatury. Tento předpoklad platí pouze pro studenty české literatury.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Při nadlimitním počtu přihlášených studentů vybere vyučující účastníky na základě vědomostního testu nebo pohovoru.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je věnován vztahům mezi literárním a filmovým dílem. Základem je zevrubná interpretace literárního díla a jeho filmového přepisu. Účastníci semináře budou sledovat adaptační způsoby, významové i stylové posuny, rozdíly ve vyprávění, čas, estetické struktury literárního textu i filmu, sociální funkci díla atp. Součástí bude šest videoprojekcí.
Cílem semináře je:
představit hlavní teoretické přístupy studentům,
poskytnout pojmovou výbavu z oblasti teorie filmové adaptace,
naučit studenty základní interpretační dovednosti, které využijí při interpretaci adaptací literárních děl.
Osnova
  • Zkoumána budou tato literární a filmová díla: Francouzova Milenka / The French Lieutenant's Woman (John Fowles, Karel Reisz), Deník venkovského faráře / Journal d'un curé de campagne (Georges Bernanos, Robert Bresson), Démanty noci (Arnošt Lustig, Jan Němec), Spalovač mrtvol (Ladislav Fuks, Juraj Herz), Obchod na korze (Jan Grossman, Elmar Klos, Ján Kadár), Adelheid (Vladimír Körner, František Vláčil).
Literatura
  • CHATMAN, Seymour Benjamin. Dohodnuté termíny : rétorika narativu ve fikci a filmu. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2000, 259 s. ISBN 8024401754. info
  • CHATMAN, Seymour. Existenty příběhu: Úvaha o postavě a prostředí ve filmovém a literárním narativu. Přel. Milan Orálek. Aluze, 2005, roč. 9, č. 3, s. 75 – 101.
  • CHATMAN, Seymour. Story and Discourse. Narrative Structure in Fiction and Film. Ithaca : Cornell University Press, 1980, 277 s.
  • MCFARLANE, Brian. Novel to film : an introduction to the theory of adaptation. Oxford: Clarendon Press, 1996, viii, 279. ISBN 0198711506. info
  • CORRIGAN, Timothy. Film and literature :an introduction and reader. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall, 1999, x, 374 s. ISBN 0-13-526542-8. info
  • HUTCHEON, Linda. A Theory of Adaptation. New York : Routledge, 2006. 232 s.
  • STAM, Robert (ed.) - RAENGO, Alessandra (ed.). Literature and Film. A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation. 1. vyd. Malden : Blackwell Publishing, 2005. 359 s.
  • SZCZEPANIK, Petr. (ed. spolu s Petrem Marešem) Tvořivé zrady. Antologie současného polského myšlení o filmu a audiovizuální kultuře. Praha: NFA, 2005, 500 s. ISBN 80-7004-119-6. info
  • MACUROVÁ, Alena a Petr MAREŠ. Text a komunikace : jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Univerzita Karlova, 1993. info
  • PŘÁDNÁ, Stanislava, Zdena ŠKAPOVÁ a Jiří CIESLAR. Démanty všednosti :český a slovenský film 60. let : kapitoly o nové vlně. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2002, 387 s. ISBN 80-86102-17-3. info
  • HAMES, Peter. The Czechoslovak new wave. Berkeley, California: University of California Press, 1985, x, 322. ISBN 0520048598. info
  • HORTON, Andrew – MAGRETTA, Joan. Modern European Filmmakers and the Art of Adaptation. New York : Frederick Ungar Publishing, 1981. 383 s.
  • MRAVCOVÁ, Marie. Od Oidipa k Francouzově milence :světová litaratura ve filmu : interpretace z let 1982-1998. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2001, 371 s. ISBN 80-7004-099-8. info
  • MRAVCOVÁ, Marie. Literatura ve filmu. Praha: Melantrich, 1990. ISBN 8070230622. info
  • MONACO, James. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Translated by Tomáš Liška - Jan Valenta, Illustrated by David Lindroth. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004, 735 s. ISBN 9788000014104. info
  • RIMMON-KENAN, Shlomith. Poetika vyprávění : Narrative fiction : contemporary poetics (Orig.). Translated by Vanda Pickettová. Vyd. 1. Brno: Host, 2001, 174 s. : i. ISBN 80-7294-004-X. info
  • MÁLEK, Petr. Teorie intertextu a literární kontexty filmu I. Iluminace, 1993, roč. 5, č. 2, s. 7 – 31.
  • MÁLEK, Petr. Teorie intertextu a literární kontexty filmu II. Iluminace, 1993, roč. 5, č. 3, s. 7 - 36.
  • KLEIN, Michael (ed.) – Parker, Gillian (ed.). The English Novel and the Movies. New York : Frederik Invar Publishing, 1981. 383 s.
  • WAGNER, Geoffrey. The Novel and the Cinema. Rutherford : Fairleigh Dickinson University Press, 1975. 394 s.
  • KOZLOFF, Sarah. Invisible Storytellers: Voice-over Narration in American Fiction Film. Berkeley : University of California Press, 1988. 167 s.
Metody hodnocení
Podmínky k získání zápočtu: odevzdání seminární práce a aktivní účast.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Počet účastníků bude omezený.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2008/CJBC128