CJBC517 Kapitoly z moderního a postmoderního románu III

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Miroslav Balaštík, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Fonioková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Bohumil Fořt, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Alice Jedličková, CSc. (přednášející)
Mgr. Jiří Koten (přednášející)
prof. PhDr. Jaroslav Střítecký, CSc. (přednášející)
Mgr. Jan Tlustý, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Dalibor Tureček, CSc (přednášející)
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Rozvrh
Čt 11:40–13:15 zruseno C21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl představit klíčová místa v dějinách světového románu od konce devatenáctého století do současnosti. V úvodní hodině se studenti seznámí se základními aspekty myšlení o románu a proměnách románové formy (rozpad tradiční epiky) ve 20. století s ohledem na problematiku konceptů moderny a postmoderny. V následujících seminářích bude analyzován typ vybraného románu, jeho struktura (narativní strategie, vypravěč, poetika postav, čas, reflexivita atd.) i širší problémy, jež dílo nastoluje (autorita a etika románu atd.). Vyučující v každém semináři představí literárněhistorický kontext, do něhož bude dílo zasazeno.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
prozumět teorii románu a naratologie,
využít představenou metodologii při interpretaci románů české, německé, britské, jihoafrické a americké literatury,
vymezit vývoj románové formy ve 20. století (od zrodu moderny k postmoderně),
rozšíří si horizonty o díla světové literatury.
Osnova
  • prof. Vladimír Svatoň: Skryté mýty moderního románu: tři varianty faustovského mýtu v románu 20. století Román fascinoval, byť negativně, úvahy o slovesnosti od počátku novověku. Z počátku byl inspirován Ariostem (Giraldi Cinzio, Pigna), posléze především preciozním románem (Huet). Tyto úvahy se braly dvojím směrem: jednak pragmatickým zřetelem (orientace na čtenáře a jeho pomíjivé zájmy), jednak principiálními tezemi o odlišnosti novodobého a antického světa, který poskytoval půdu klasickému eposu. Toto pojetí vyvrcholilo v principiálních myšlenkách německého klasického idealismu (Blanckenburg, Schelling, Hegel). V zásadě byl román chápán jako žánr popírající mytický rozměr lidské existence a prolamující „historičnost“ (empirii, každodennost, prózu života). Nicméně již na počátku se vynořila otázky nové mytologie románu (Fr. Schlegel). Mytický rozměr se stává kritickou otázkou moderní prózy, nespočívá jen v citacích dávných obrazů. V přednášce učiním pokus nastínit dva příklady faustovského mýtu v románu 20. století, v Nabokovově próze Lužinova obrana a v románu Th. Manna Doktor Faustus. Jako určitou výzvu současnosti se pokusím o interpetaci Noční práce Jáchyma Topola.
  • dr. Alice Jedličková Románově o nerománu. Orhan Pamuk: Istanbul. Vzpomínky na město (2005) V rozporu s podtitulem úspěšné prózy i nakladatelskými a literárněkritickými charakteristikami se zamyslíme nad možností interpretovat Pamukův Istanbul jako příklad žánrového synkretismu, z něhož ve výsledku vyvstává románový tvar. (Astrální dvojče: Amos Oz: Příběh o lásce a tmě, 2003). Jedna část těchto úvah bude tedy poetologická: předpokladem je určení forem, které se na výsledném žánrovém půdorysu podílely, metodou pak hledání takových zdrojů koherence textu (v jeho makro- i mikrostruktuře), které by žánrové označení za román ospravedlnily. Připusťme však i krajní možnost estetiky recepce: nelze nakonec jako “románový” označit také jistý účinek textu? Nebuďme proto poetologicky rigidní – a oddejme se četbě... Širší kontext autorovy tvorby(čtenářské komentáře románů Jmenuji se červená či Sníh velmi vítány) využijeme především k tomu, abychom posoudili funkci románu jako poselství o jedné kultuře nasměrované navenek i k ní samé. (Domácí úkol z pilnosti: mohla by tak působit i některá novější česká próza?)
  • dr. Petr Bubeníček
  • Přednáška bude věnována dílu Knuta Hamsuna Matka Země
  • dr. Bohumil Fořt - Dva Napoleonove: Tolsteho a Standhaluv
  • prof. Dalibor Tureček - Umberto Eco: Ostrov včerejšího dne
  • dr. Miroslav Balaštík Michal Viwegh - Báječná léta pod psa Přdnáška se zaměří především na dvě témata: literární reflexe obodbí normalizace a totalita očima dětského hrdiny. V obou případech půjdetaké o srovnání s dalšími texty, např: I. Dousková: Hrdý budžes, P. Šabach: Občanský průkaz atd.
  • dr. Jan Tlustý Přednáška bude věnována poslednímu románu J. M. Coetzeeho - Zrání.
  • dr. Miroslav Kotásek
  • Přednáška bude věnována románu Don DeLillo: Bílý šum
  • dr. Aleš Urválek
  • Přednáška bude věnována dílu Christopha Ransmayra
  • dr. Jiří Koten - Joseph Roth: Pochod Radeckého
  • dr. Zuzana Fonioková - Ian McEwan: Pokání
Literatura
  • CHATMAN, Seymour Benjamin. Příběh a diskurs : narativní struktura v literatuře a filmu. Translated by Milan Orálek. Vyd. 1. Brno: Host, 2008, 328 s. ISBN 9788072942602. info
  • KUNDERA, Milan. Kastrující stín svatého Garty. Vyd. tohoto souboru 1. V Brně: Atlantis, 2006, 70 s. ISBN 8071082740. info
  • KUNDERA, Milan. Nechovejte se tu jako doma, příteli. Vyd. tohoto souboru 1. V Brně: Atlantis, 2006, 78 s. ISBN 8071082791. info
  • KUNDERA, Milan. Zneuznávané dědictví Cervatesovo. Vyd. tohoto souboru 1. Brno: Atlantis, 2005, 45 s. ISBN 8071082589. info
  • CHVATÍK, Květoslav. Od avantgardy k druhé moderně : (cestami filozofie a literatury). Vyd. 1. Praha: Torst, 2004, 424 s. ISBN 8072152149. info
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Příběh je mrtev? :schizmata a dilemata moderní prózy. Vyd. 1. Brno: Host, 2003, 300 s. ISBN 80-7294-079-1. info
  • RICOEUR, Paul. Čas a vyprávění. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2002, 245 s. ISBN 80-7298-051-3. info
  • SCHOLES, Robert E. a Robert KELLOGG. Povaha vyprávění. Brno: Host, 2002, 328 s. ISBN 80-7294-069-4. info
  • CHATMAN, Seymour Benjamin. Dohodnuté termíny : rétorika narativu ve fikci a filmu. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2000, 259 s. ISBN 8024401754. info
  • PECHAR, Jiří. Dvacáté století v zrcadle literatury. Praha: Filosofia, 1999, 582 s. ISBN 80-7007-124-9. info
  • HILSKÝ, Martin. Modernisté :Eliot, Joyce, Woolfová, Lawrence. Vyd. 1. Praha: Torst, 1995, 269 s. ISBN 80-85639-40-8. info
  • CHVATÍK, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. [Brno]: Atlantis, 1994. ISBN 8071080802. info
  • BACHTIN, Michail Michajlovič. François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Vyd. 1. Praha: Odeon - nakladatelství krásné literatury a umění, 1975, 406 s. info
  • BACHTIN, Michail Michajlovič. Problémy poetiky románu. Edited by Vincent Šabík, Translated by Marta Baránková. Vyd. 1. V Bratislave: Slovenský spisovateľ, 1973, 301 s. info
  • LUKÁCS, György. Metafyzika tragédie. Praha: Československý spisovatel, 1967, 187 s. URL info
  • FORSTER, E. M. Aspects of the novel. Harmondsworth: Penguin Books, 1962, 175 s. info
  • BOOTH, Wayne C. The rhetoric of fiction. Chicago: University of Chicago Press, 1961, 455 s. info
Výukové metody
Seminář využívá metodu výkladu, analýzy a syntézy poznatků. Opírá se oo kolektivní práci, diskusi ve výuce i individuální práci studentů.
Metody hodnocení
Seminář je zakončen zápočtem.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011.