CJBC728 Chapters from Czech Story-Based Prose for Children

Faculty of Arts
Autumn 2011
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Marcela Hrdličková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Eva Zachová
Timetable
Wed 10:50–12:25 pracovna
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 12 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Story-Based Prose for Children represents one of the most popular basic genres of children's and youth literature. There were many brilliant writers of this genre in the history of Czech literature. In this way, students will get information about the development of Czech Story-Based Prose for Children. In lectures students will acquire the knowledge of basic terms connected with the theory of children’s and youth literature (among others: intentional literature for children, narrative prose from children’s lives, reference hero). At the end of the course students should be able to:
- understand and explain genre development in 20th century (before the year 1989);
- use the information about the genre development for own interpretation of individual works;
- analyse basic proses about children's life;
- use relevant secondary literature, including scientific journals.
Syllabus
  • Lesson 1: Terminology, secondary literature to the topic, history of genre till 20th century
  • Lesson 2: Children's scamp (František Župan: Pepánek Nezdara)
  • Lesson 3: Children and country-side (J. V. Pleva: Malý Bobeš)
  • Lesson 4: Humoristic production (K. Poláček: Bylo nás pět)
  • Lesson 5: Boy-scouts, camp (J. Foglar)
  • Lesson 6: Detective story for/about children (V. Řezáč: Poplach v Kovářské uličce)
  • Lesson 7: The Second World War (F. Langer: Děti a dýka)
  • Lesson 8: Reworking of books (B. Říha: Honzíkova cesta)
  • Lesson 9: New direction of children's psychological proses (O. Hofman: Útěk)
  • Lesson 10: Serious topics (M. Zinnerová: Indiáni z Větrova; Princezna z třešňového království)
  • Lesson 11: Foreign inspiration (E. Bernardinová: Kluci, holky a Stodůlky; V. Steklač: Boříkovy lapálie)
  • Lesson 12: Outsiders in children's literature (M. Drijverová: Sísa Kyselá)
Literature
    recommended literature
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež (The topic of death in the Czech and world literature for children and youth). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 pp. Spisy Pedagogické fakulty MU, svazek č. 104. ISBN 978-80-210-4413-5. info
  • URBANOVÁ, Svatava and Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Vyd. 5, upr. a dopl. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2005, 239 s. ISBN 8073680467. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. V Olomouci: Votobia, 2003, 363 s. ISBN 80-7198-548-1. info
  • TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: Cerm, 2000, 22 s. ISBN 8072041401. info
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Metamorfózy dětské literatury :přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc: Votobia, 1999, 191 s. ISBN 80-7198-379-9. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Přehled literatury pro mládež od počátku do r. 1945. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1995, 18 s. ISBN 80-85867-48-6. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1992, 98 s. ISBN 8070400552. info
  • POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže : (od počátků obrození a předchůdců do vzniku socialistické literatury). Vydání 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 201 stran. URL info
  • CHALOUPKA, Otakar and Jaroslav VORÁČEK. Kontury české literatury pro děti a mládež : (od začátku 19. století po současnost). 2. vyd. Praha: Albatros, 1984, 539 s. URL info
  • HOLEJŠOVSKÁ-GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež : (ve srovnávacím žánrovém pohledu). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 245 s. URL info
  • NEZKUSIL, Vladimír and Otakar CHALOUPKA. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. Praha: Albatros, 1979, 148 s. URL info
  • TENČÍK, František. Četba mládeže v počátcích obrození. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1962, 107 s. URL info
Teaching methods
Seminars are based on the methods of presentation, interpretation of literary works and discussion about them. Students present acquired knowledge by oral and written forms of outcomes.
Assessment methods
Credit requirements: active participation in seminar discussions (on the basis of own home preparation) and final essay.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught only once.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2011/CJBC728