CJCC13 Česká gramatika se zaměřením na typologická specifika III

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Eva Rusínová (přednášející)
PhDr. Lea Vyskočilová (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Muchová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet češtiny pro cizince – Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Předpoklady
CJCC02 Č.gram. se zam.na typ.spec. II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na předmět CJCC02. Cílem vyučovaného předmětu je utvrzovat a prohlubovat znalosti učiva, které student získal v předmětu CJCC02, dále pak osvojení si výstižného vyjadřování (ústního i písemného), které se opírá o ucelené porozumění gramatickým a ortografickým jevům. Zautomatizování české gramatiky (C1 dle SERRJ) a její rozvinutí a prohloubení v mluveném i písemném projevu na úroveň C2 dle SERRJ. Kompletní procvičování české gramatiky s důrazem na soustavné opakování českého deklinačního systému a české konjugace, slovesných vazeb, vidových předpon; rozdílů mezi slovesy s různými předponami a na slovotvorbu (praktická cvičení).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- získané poznatky z české gramatiky uplatnit v praktické plnohodnotné komunikaci, a to ústní i písemné (úroveň C2 dle SERRJ);
- na základě přečteného či vyslechnutého textu (umělecké i neumělecké povahy) vytvořit resumé gramaticky, ortograficky i lexikálně správně;
- porozumět, používat a následně vysvětlit gramatické jevy, které byly v daném období upevňovány i nově probírány;
- chápat strukturální rozdíly mezi češtinou a svým mateřským jazykem;
- v daném textu vyhledat a následně opravit gramatické chyby; - argumentace při jejich řešení;
- dosáhne pohotovosti a jistoty při vyjadřování srovnatelné s rodilým mluvčím.
Nabytých znalostí využije v písemném i ústním projevu např. při psaní referátů, při přípravě prezentací v předmětech společného základu českého jazyka a literatury či při psaní diplomové práce.
Osnova
  • 1/ na základě přečteného či vyslechnutého textu umělecké i neumělecké povahy vytvoření gramaticky, lexikálně i ortograficky správného resumé, práce s následnými k textu se vážícími cvičeními;
  • 2/ ve cvičeních je důraz kladen na soustavné procvičování deklinačního systému a konjugace verb;
  • 3/ skladba – koordinace – determinace, spojovací prostředky; převádění přímé a nepřímé řeči; slovosled;
  • 4/ v rámci těchto hodin si student na základě přečtených textů obohacuje slovní zásobu;
  • 5/ slovesa – vidové předpony, rozdíly mezi slovesy s různými předponami; předponová slovesa s opačným významem; předponová slovesa z víceslovných vyjádření;
  • 6/ tvoření substantiv (vybrané typy) – přechylování, jména obyvatel a řečí, jména zdrobnělá, hromadná, činitelská a konatelská, dějová; rozdíly mezi podstatnými jmény stejného základu a z různých základů, univerbizace;
  • 7/ do každého semináře je zařazena i část kontrolní a to formou tzv. „opakovacích lekcí“, které student vypracovává písemně.
Literatura
  • Zdeněk Švamberk. Cvičebnice češtiny pro zahr. studenty - nebohem. 2. část. vyd. Praha 1992
  • Zdeněk Švamberk. Cvičebnice češtiny pro zahr. studenty - nebohem. 1. část. vyd. Praha 1992
  • Trnková, Alena: Cvičení z české mluvnice pro cizince. Vyd. 1. Praha, 1998. ISBN 80-85866-31-5
  • Čejka, Mirek - Karlík, Petr - Krčmová, Marie - Rusínová, Zdeňka. Cvičení z českého jazyka. 1. Brno : MU, 1994. ISBN 80-210-0006-6.
  • KARLÍK, Petr, Marek NEKULA, Jana PLESKALOVÁ, Jarmila BACHMANNOVÁ, Jan BALHAR, Aleš BIČAN, Lenka BIČANOVÁ, Jana BÍLKOVÁ, Petr BISKUP, Ondřej BLÁHA, Izabela BLASZCZYK, Václav BLAŽEK, Michaela BOHÁČOVÁ, Ondřej BOJAR, Tomáš BOŘIL, Máša BOŘKOVCOVÁ, Ivana BOZDĚCHOVÁ, Pavel CAHA, Václav CVRČEK, Radek ČECH, Marie ČECHOVÁ, František ČERMÁK, David S DANAHER, František DANEŠ, Jaroslav DAVID, Mojmír DOČEKAL, Jakub DOTLAČIL, Vít DOVALIL, Věra DVOŘÁK, Eva ECKERTOVÁ, Viktor ELŠÍK, Joseph Embley EMONDS, Adolf ERHART, Francois ESVAN, Dan FALTÝNEK, Masako FIDLER, Fidlerová Alena ANDRLOVÁ, Zbyněk FIŠER, Eva FLANDERKOVÁ, Mirjam FRIED, Markus GIGER, Miroslav GREPL, Jan HAJIČ, Eva HAJIČOVÁ, Ernst HANSACK, Björn HANSEN, Radoslav HARMAN, Milan HARVALÍK, Martin HAVLÍK, Eva HAVLOVÁ, Milada HIRSCHOVÁ, Zdeňka HLADKÁ, Jana HOFFMANNOVÁ, Jiří HOMOLÁČ, Milada HOMOLKOVÁ, Jan HRIC, Jaroslav HUBÁČEK, Jan CHLOUPEK, Leonid IOMDIN, Pavel IRCING, Laura A JANDA, Ilona JANYŠKOVÁ, Tomáš JELÍNEK, Milan JELÍNEK, Lucie JÍLKOVÁ, Filip JURČÍČEK, Michal JURKA, Petr KADERKA, ml Petr KARLÍK, Helena KARLÍKOVÁ, Stanislava KLOFEROVÁ, Martina KLOUDOVÁ, Miloslava KNAPPOVÁ, Robert KOLÁR, Ivana KOLÁŘOVÁ, Marie KOPŘIVOVÁ, Jan KOŘENSKÝ, Pavel KOSEK, Peter KOSTA, Michaela KOŠČOVÁ, Jiří KOTEN, Ondřej KOUPIL, Michal KOVÁŘ, Michala KRÁLÍKOVÁ, Marie KRAPPMANN, Jiří KRAUS, Marie KRČMOVÁ, Susan KRESIN, Michal KŘEN, Michal KŘÍSTEK, Pavel KUBANÍK, Miroslav KUBÁT, Tomáš KUBÍK, Vladislav KUBOŇ, Ivona KUČEROVÁ, Natalia LEVSHINA, Alena MACUROVÁ, Ján MAČUTEK, Jaroslaw Artur MALICKI, Petr MAREŠ, Olga MARTINCOVÁ, Jindřich MATOUŠEK, Medová Lucie TARALDSEN, Barbara MERTINS, Roland MEYER, Krzysztof Marek MIGDALSKI, Eva MINÁŘOVÁ, Kamila MRÁZKOVÁ, Iveta MRÁZOVÁ, Richard MÜLLER, Mira NÁBĚLKOVÁ, Olga NAVRÁTILOVÁ, Iva NEBESKÁ, Anna NEDOLUZHKO, Jiří NEKVAPIL, Zuzana NEVĚŘILOVÁ, Stefan Michael NEWERKLA, Mark NEWSON, Pavel NOVÁK, Renata NOVOTNÁ, Norbert Georg NÜBLER, Radek OCELÁK, Karel OLIVA, Ivo OSOLSOBĚ, Klára OSOLSOBĚ, Ludmila PACNEROVÁ, Karel PALA, Zdena PALKOVÁ, Jarmila PANEVOVÁ, Pavel PECINA, Jaroslav PEREGRIN, Anna Maria PERISSUTTI, Ondřej PEŠEK, Vladimír PETKEVIČ, Petr PLECHÁČ, Jan RADIMSKÝ, Paul Richard RASTALL, Alexandr ROSEN, Zdenka RUSÍNOVÁ, Římalová Lucie SAICOVÁ, Tamah SHERMAN, Tobias SCHEER, Boris SKALKA, Radek SKARNITZL, Marián SLOBODA, Olga STEHLÍKOVÁ, Hana STRACHOŇOVÁ, Jana STRAKOVÁ, Roman SUKAČ, Zbyněk SVITÁK, Aleš SVOBODA, Ondřej ŠEFČÍK, Radek ŠIMÍK, Milena ŠIPKOVÁ, Škrabalová Hana GRUET, Dušan ŠLOSAR, Rudolf ŠRÁMEK, Jan ŠTĚPÁN, František ŠTÍCHA, Michaela TABAKOVIČOVÁ, Knut Tarald TARALDSEN, Jiří TRÁVNÍČEK, Vladimír TRPKA, Jana Marie TUŠKOVÁ, Ludmila UHLÍŘOVÁ, Lenka ULIČNÁ, Oldřich ULIČNÝ, Jana VALDROVÁ, Irena VAŇKOVÁ, Ivo VASILJEV, Radoslav VEČERKA, Jarmil VEPŘEK, Ljuba VESELINOVA, Ludmila VESELOVSKÁ, Kateřina VESELOVSKÁ, Jan VOLÍN, Taťána VYKYPĚLOVÁ, Roland Anton WAGNER, James WILSON, Uliana YAZHINOVA, Daniel ZEMAN, Jiří ZEMAN, Šárka ZIKÁNOVÁ, Markéta ZIKOVÁ, Petr ZIMA, Ilse ZIMMERMANN, Zdeněk ŽABOKRTSKÝ, Stanislav ŽAŽA, Gabriel ALTMANN, Jan ANDRES a van der Johan AUWERA. Nový encyklopedický slovník češtiny. První vydání. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. 2150 s. ISBN 978-80-7422-480-5. 2016. info
  • Akademická příručka českého jazyka. Edited by Markéta Pravdová - Ivana Svobodová. Vydání 1., Praha 2014, dot. Praha: Academia. 533 stran. ISBN 9788020023278. 2014. info
  • ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia. 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. 2013. info
  • ČECHOVÁ, Marie, Miloš DOKULIL, Zdeněk HLAVSA, Josef HRBÁČEK a Zdeňka HRUŠKOVÁ. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozšířené a upraven. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s. 442 stran. ISBN 9788072354139. 2011. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny. 799 s. ISBN 8071061344. 1996. info
  • ČEJKA, Mirek, Petr KARLÍK, Marie KRČMOVÁ a Zdeňka RUSÍNOVÁ. Cvičení z českého jazyka. 2. Brno: MU. ISBN 80-210-0009-0. 1991. info
  • KARLÍK, Petr a Aleš SVOBODA. Skladba češtiny pro cizince. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1982. info
  • POLDAUF, Ivan a Karel ŠPRUNK. Čeština jazyk cizí : mluvnice češtiny pro cizince. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 417 s. 1968. URL info
Výukové metody
Výuka vedena učitelem (teoretická příprava), domácí úkoly, doplňková cvičení (ústní i písemná), práce individuální, skupinová, prezentace ve výuce na základě samostudia, na základě přečteného textu vypracování resumé, korekční cvičení, "opakovací lekce" – písemné kontrolní testy.
Metody hodnocení
K udělení zápočtu je třeba úspěšně splnit požadavky závěrečného písemného testu a vypracování resumé na základě přečteného textu. Dále je nutné dodržet následující pravidla: 1/ Přítomnost na hodině zahrnuje plnění úkolů stanovených vyučujícím (domácí úkoly, prezentace na hodině apod.) Nesplnění těchto úkolů (nepřipravenost studenta) se hodnotí jako absence. 2/ Studentům není dovoleno střídat skupiny, leda ve výjimečných případech výslovně předem schválených vyučujícím.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.