CJJ29 Výuková praxe

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
blokově. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Eva Rusínová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera (pomocník)
Garance
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Pokud jste si vybrali praxi v oblasti výuky dospělých, je třeba mít splněné předměty CJJ28 a CJBB178. Pokud jste si vybrali praxi v oblasti výuky dětí a mládeže, je třeba, abyste měli splněné předměty CJBB181 a CJBB178.
Cíle předmětu
Studenti mají povinnost zajistit si minimálně 6týdenní praxi. Rozsah a intenzitu výuky lze přizpůsobit možnostem a potřebám instituce, na které praxe probíhá. Během výukové praxe by měli studenti získat zkušenost s výukou češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti, mládež a dospělé. Nezbytnou podmínkou je odučení minimálně 18 hodin výuky (výuková hodina = 45 minut výuky). V rámci přípravy na praxi proběhne seznámení se s pracovištěm formou náslechů, konzultace se supervizorem a fourmou přípravy. Během praxe budou probíhat průběžně konzultace a přípravy, které student doloží plány hodiny a vytvořenými výukovými materiály. Po odučení stanoveného minima student sepíše závěrečnou zprávu a bude průběh praxe konzultovat během pohovoru se supervizorem. Spolupracovat mohou studenti se spřízněnými pracovišti ÚČJ FF MU jak u nás (jazykové školy, univerzitní pracoviště, centra jazykového vzdělávání apod.), tak v zahraničí (univerzitní pracoviště, centra jazykového vzdělávání, Česká centra, České školy bez hranic apod.), a to pod supervizí vyučujících tohoto kurzu a zkušených lektorek a lektorů. Lze využít i možnost výuky na dálku (Skype). Kromě aktivit spjatých s vyučovacím procesem (plánování lekce, tvorba výukových materiálů apod.) si studenti prohloubí kompetence v oblasti dávání i získávání zpětné vazby a v oblasti sebereflexe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- začít učit češtinu jako druhý/cizí jazyk pro děti, mládež a/nebo dospělé;
- mít přehled o dostupných výukových a testovacích materiálech;
- využívat adekvátních výukových postupů a metod;
- tvořit výukové materiály a pracovat s nimi;
- pracovat se zpětnou vazbou a identifikovat oblasti, v nichž by se měl ve svojí výukové praxi dále posouvat.
Osnova
  • Zajištění praxe.
  • Náslechy a reflexe potřeb studentů a instituce.
  • Konzultace se supervizory.
  • Příprava – plány lekce, výukové materiály.
  • Výuka.
  • Zpětná vazba.
  • Konzultace se supervizory.
  • Sebereflexe.
  • Závěrečná zpráva.
Literatura
  • Hrdlička, M. (2009): Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. K prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Karolinum, Praha.
  • Doleží, L.(ed.)(2015): Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (předškolní věk). Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, Praha.
  • Linhartová, T., Loudová Stralczynská, B. (2014): Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Meta, Praha.
  • Doleží, L. (ed.)(2014): Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladší školní věk). Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, Praha.
  • Doleží, L. (ed.)(2017): Specifické poruchy učení a čeština jako druhý/cizí jazyk. AUČCJ, Praha.
  • Doleží, L. (ed.)(2016): Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince. Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, Praha.
  • Škodová, S., Šindelářová, J. (2013): Čeština jako cílový jazyk I a II. MŠMT, Praha.
  • Hrdlička, M. (2010): Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň.
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada. 604 stran. ISBN 9788024734507. 2015. URL info
Výukové metody
Konzultace, diskuze, supervize, zpětná vazba.
Metody hodnocení
Splněný počet hodin výukové praxe, konzultace, závěrečná zpráva.
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.