CJJ32 Jazykové hodnocení a testování

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Eva Rusínová (přednášející)
Garance
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:40 K12 nerezervovat
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Cíle předmětu
V semináři se budeme zabývat tím, jak je možné hodnotit a testovat jazyk. Pozornost bude věnována jak češtině jako jazyku mateřskému, tak češtině jako jazyku druhému/cizímu. Seznámíme se s možnostmi experimentálního výzkumu jazyků. Pozornost budeme věnovat různým typům zkoušek a testů - jejich tvorbě a ověřování jejich validity. Načrtneme si, jaké možnosti hodnocení máme k dispozici u různých cílových (nejen věkových) skupin a u rozdílných jazykových kompetencí (čtení, psaní, mluvení, poslech). Podrobněji se budeme věnovat různým typům zkoušek z češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti i dospělé (maturita z ČJL, zkouška k získání trvalého pobytu, státního občanství ČR, certifikovaná zkouška z češtiny apod.). V neposlední řadě na různé typy testů a zkoušek nahlédneme skrz optiku Společného referenčního rámce pro jazyky. Důraz bude kladen také na možnosti sebehodnocení, viz např. Evropské jazykové portfolio.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice jazykového testování a hodnocení;
- využít těchto znalostí při výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka jak pro děti, tak pro dospělé;
- umět rozlišit češtinu jako druhý a češtinu jako cizí jazyk;
- mít přehled o existujícíh zkouškách z češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti i dospělé v rámci ČR;
- umět připravit studenty na vybrané zkoušky z češtiny jako druhého/cizího jazyka.
Osnova
  • 1. Úvod.
  • 2. Jazyková diagnostika – mateřský jazyk.
  • 3. Jazyková diagnostika – druhý/cizí jazyk.
  • 4. Typy testovacích nástrojů a jejich tvorba.
  • 5. Možnosti hodnocení.
  • 6. Vstupní diagnostika a hodnocení žáků s odlišným mateřským jazykem (MŠ, ZŠ, SŠ).
  • 7. Certifikovaná zkouška z češtiny pro mládež.
  • 8. Certifikovaná zkouška pro dospělé.
  • 9. Zkouška z češtiny pro udělení trvalého pobytu.
  • 10. Zkouška z češtiny pro získání státního občanství ČR.
  • 11. Sebehodnocení (EJP).
  • 12. Závěr.
Literatura
  • Kostelecká, Y. et al.: Žáci-cizinci v základních školách. Fakta, analýzy, diagnostika. Praha, 2013.
  • Cvejnová, J. et al.: Diagnostika úrovně znalosti českého jazyka (diagnostická příručka).
  • Doleží, L., Vyšínová, P., Nikolai, T.: Diagnostika jazykových a obecně kognitivních funkcí a culture-fair testy. In: Doleží, L. (ed.): Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (předškolní věk). Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, Praha 2015.
  • Vodičková, K.: Jazykové hodnocení: Testování a zkoušky. In: Doleží, L. (ed.): Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince. Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, Praha 2016.
  • Pečený, P. et al.: Připravujeme se k certifikované zkoušce z češtiny, úroveň B1 (CCE B1). Karolinum, Praha 2016.
  • Cvejnová, J. et al.: Připravte se s námi na zkoušku z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR. Nový formát testu A1. NÚV, Praha 2016.
  • PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace : poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 199 s. ISBN 9788024731810. URL info
Výukové metody
Prezentace, diskuze, nácvik.
Metody hodnocení
Aktivní účast, skupinový projekt (tvorba testu), závěrečný test.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2024.