CJLB206 Populární tisky 1500-1800

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marie Hanzelková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:00–11:40 K33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s populárními tisky z období 1500-1800, oblíbenými žánry, jejich specifiky a literárním, sociálním a historickým kontextem. Speciální pozornost bude věnována intertextualitě, jež je typická pro populární kulturu.
Výstupy z učení
Student - rozumí pojmům populární kultura a populární tisky, umí uvést jejich charakteristické znaky. - umí pracovat s prameny v databázích (Vokabulář webový, Melodiarium, THB, Špalíček, Manuscriptorium). - je schopen popsat materialitu populárních tisků. - umí srovnat staročeské texty, jejich motivy, umělecké prostředky a funkci, umí hledat intertextové souvislosti.
Osnova
  • 1. Úvod. Definice pojmu, žánry, kontext, prameny a zdroje 2. Exkurze v MZK 3. Počátky tištěného zpravodajství: „Turecké noviny“ 4. Noviny o katastrofách 5. Písně Šimona Lomnického z Budče 6. Zábavná literatura renesance a humanismu: Ezop, Grobián, Fortunát, Enšpígl, Markolt, atd. 7. Obraz žen v knížkách lidového čtení: Grizelda, Jenovéfa, Meluzína 8. Satiry na ženy: Mandát and vládnutí žen, Pec na baby 9. Reflexe husitství: Historia o obyvatelích a mučedlnících města Litoměřic 10. Drama: Selský masopust 11. Pověrečné tisky 12. Tisky k poutním místům 13. Workshop v MZM 14. Prezentace projektů
Literatura
  • FUMERTON, Patricia, Pavel KOSEK a Marie HANZELKOVÁ. Czech Broadside Ballads as Text, Art, Song in Popular Culture, c.1600–1900. Amsterdam: Amsterdam University Press B. V., 2022, 498 s. ISBN 978-94-6372-155-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5117/9789463721554. URL info
  • FISKE, John. Jak rozumět populární kultuře. Edited by Petr A. Bílek. Vydání první. Praha: Akropolis, 2017, 319 stran. ISBN 9788074701900. info
  • WÖGERBAUER, Michael, Petr PÍŠA, Petr ŠÁMAL a Pavel JANÁČEK. V obecném zájmu : cenzura a sociální regulace literatury v moderní české kultuře 1749-2014. Vydání 1. Praha: Academia, 2015, 863 stran. ISBN 9788088069119. info
  • ŠIMEČEK, Zdeněk a Jiří TRÁVNÍČEK. Knihy kupovati... : dějiny knižního trhu v českých zemích. 1. vydání. Praha: Academia, 2014, 499 stran. ISBN 9788020024046. info
Výukové metody
- analýza a interpretace textů - exkurze - práce s databázemi - tvůrčí psaní - projektová výuka
Metody hodnocení
- skupinový projekt nebo esej
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět bude otevřen a vyučován při minimálním počtu 6 zapsaných studujících.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/CJLB206