CJQ035 Bakalářská zkouška z češtiny pro cizince

Filozofická fakulta
jaro 2005
Rozsah
0/0/0. 0 kr. Ukončení: SoZk.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Jana Pleskalová, CSc. (přednášející)
PhDr. Eva Rusínová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jana Pleskalová, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Muchová
Předpoklady
CJQ006 Postup. zk. z češtiny pro ciz. && CJQ025 Sem.k ročníkové práci && CJQ034 Seminář k bakalářské práci
Získání všech předepsaných zápočtů, kolokvií a zkoušek za bakalářský cyklus studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obecné stanovuje Čl. 7 Studijního a zkušebního řádu FF MU. Obsahem bakalářské zkoušky z českého jazyka a literatury je v jazykové části dobrá znalost současného českého jazyka ve všech jeho plánech a příslušných jazykovědných disciplínách (fonetika a fonologie, morfologie, tvoření slov, syntax, lexikologie, stylistika). Při výkladu jevů současného jazyka se předpokládá znalost pojmoslovného aparátu z úvodu do studia českého jazyka; požadovány jsou rovněž základní znalosti o vývoji češtiny. Studijní literatura je uvedena v anotacích kursů pro bakalářský cyklus studia bohemistiky. Obsahem literárněvědné části je znalost české literatury od jejích počatků do současnosti, teorie literatury, úvodu do studia literatury a schopnost analýzy literárního textu. Vše v rozsahu látky (přednesené a procvičené) v 1.-6. semestru. Důraz je kladen na znalosti podepřené vlastní četbou. Součástí bakalářské zkoušky je i obhajoba bakalářské diplomové práce.
Osnova
  • Tematické okruhy z českého jazyka: 1) fonetika a fonologie češtiny: fonetika, její náplň a cíle práce; fonologický aspekt zkoumání procesu komunikace; vokalické a konsonantické fonémy a jejich alofony; zvukové členění výpovědi; ortoepie, ortofonie. 2) morfologie a tvoření slov: slovní druhy - povaha a klasifikace; slovesné a jmenné gramatické kategorie; hlavní tendence novočeské deklinace a konjugace; významové a formální změny při tvoření slov; slovotvorná kategorie, slovotvorný typ; současné slovotvorné tendence v češtině; morfematika. 3) syntax: valence; jednotlivé větné členy, výrazová a funkční charakteristika hierarchizace větné propozice; syntaktické vztahy, způsoby a prostředky jejich realizace klasifikace souvětí; aktuální větné členění; negace; nominální skupina. 4) lexikologie: delimitace jednotek lexikální roviny jazyka; pojmenovací postupy v češtině; sémaziologie a onomaziologie; lexikální význam; významové vztahy mezi lexikálními jednotkami (synonymie, opozitnost, hyperonymie-hyponymie; polysémie); slovní zásoba, její vrstvy, vývojové proměny; současná česká lexikografie, typologie slovníku. 5) stylistika: klasifikace stylů různé způsoby a kritéria; funkční styly - obecná charakteristika (způsob vymezování, možný počet f.s., stylové normy jednotlivých f.s.); slohotvorní činitelé; funkční dichotomie a dichotomie formy, jejich projevy v různých typech textů; základní slohové postupy; stylová charakteristika výrazových prostředků. 6) historie jazyka od praslovanštiny: slovanské jazyky a jejich přehled; praslovanština, její časové a teritoriální vymezení; nářeční štěpení praslovanštiny; staroslověnština; nejdůležitější staroslověnské památky; hláskosloví a morfologie staré češtiny; analýza jednodušších staročeských textů. 7) obecně teoretické otázky: jazykověda a její členění; teorie znaku; komunikační model, základní funkce jazyka; klasifikace jazyků; jazykové společenství, norma, úzus, kodifikace; strukturní a nestrukturní útvary národního jazyka; nástin českých dialektů. 8) znalost významných osobností vývoje české jazykovědy, 9) znalost základní literatury oboru a nejdůležitějších periodik. Tematické okruhy z české literatury vycházejí z pořadavků uvedených v anotaci (viz výše).
Metody hodnocení
Zkouška se koná před tříčlennou komisí. Výsledek zkoušky se hodnotí společnou známkou. Při neprospěchu z jazykové nebo literární části se opravná zkouška koná pouze z jedné části, byla-li druhá část ohodnocena 1. nebo 2. stupněm. V tomto případě stanoví výslednou známku znovu celá komise společně.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Poznámka k periodicitě výuky: červen a září.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.