CORE053 Kurz práce s informacemi

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dominika Šolcová (cvičící)
Bc. Daniel Marek (cvičící)
Bc. Daniela Ryšavá (cvičící)
Garance
RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120
Cíle předmětu
Kurz má za cíl rozvoj informační gramotnosti studentů Masarykovy univerzity tak, aby byli schopni získané znalosti, dovednosti a postoje přenášet do své vlastní studijní praxe. Reaguje na vysokou míru studijní neúspěšnosti, která má mnoho faktorů, ale jedním z nich může být nedostatečně rozvinutá informační gramotnost.
Kurz vychází z modelu MIL (mediální a informační gramotnosti) od UNESCO, která popisuje pět oblastí, které člověk v informační společnosti musí mít rozvinuté, pokud máme uvažovat o jeho informační gramotnosti.
Naším cílem je jednotlivé oblasti adaptovat tak, aby jednotliví frekventanti byli nejen úspěšnými studenty, ale aby si dokázali tyto dovednosti přenášet do dalších oblastí lidského života – aby dokázali vyhledávat, hodnotit a organizovat informace a sami se na jejich tvorbě etickým způsobem podílet.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:

Samostatně vyhledávat v odborných zdrojích a databázích
Tvořit přehledovou studii a teoretickou bází k vlastnímu výzkumu
Hodnotit kvalitu nalezených informací
Správně citovat
Organizovat zdroje informací a citační záznamy
Pomocí získaných informací se učit a vytvářet nové informační artefakty
Osnova
  • rozpoznání informačních potřeb;
  • vyhledávání a vyhodnocení kvality informací;
  • ukládání a ukládání a organizace informací;
  • efektivní a etické využívání informací;
  • používat informace k vytváření a sdělování nových znalostí
Literatura
    doporučená literatura
  • Moeller, S., Joseph, A., Lau, J., & Carbo, T. (2011, November). Towards media and information literacy indicators. In Background document of the UNESCO Expert Meeting (Bangkok, Thailand, 4-6 November 2010).
  • Mackey, T. P., & Jacobson, T. E. (2011). Reframing information literacy as a metaliteracy. College & research libraries, 72(1), 62-78.
  • ČERNÝ, Michal, Pavla KOVÁŘOVÁ, Hana TULINSKÁ a Kristýna KALMÁROVÁ. Kurz práce s informacemi. 1. vyd. Brno: Flow, 2016, 281 s. ISBN 978-80-88123-13-2. info
    neurčeno
  • Webber, S., & Johnston, B. (2000). Conceptions of information literacy: new perspectives and implications. Journal of information science, 26(6), 381-397.
  • Tewell, E. (2015). A decade of critical information literacy: A review of the literature. Communications in information literacy, 9(1), 2.
  • Černý, M. Searching for a Definition of Information Literacy as a Socially Cohesive Component of Community: A Complementarity of Experts and Student Approach. Social Sciences. 2022, 11(6): 235. https://doi.org/10.3390/socsci11060235
  • Rader, H. B. (2002). Information literacy 1973—2002: A Selected Literature Review.
  • Bruce, C. (1997). The seven faces of information literacy.
  • Lau, J. (2013). Conceptual relationship of information literacy and media literacy. Conceptual Relationship of Information Literacy and Media Literacy in Knowledge Societies, 76.
  • ČERNÝ, Michal. Discursive formed topics in information literacy : literature review and high school students‘ perspectives. Problems of Education in the 21st century. 2021, roč. 79, č. 4, s. 516-543. ISSN 1822-7864. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.33225/pec/21.79.516. URL info
  • ČERNÝ, Michal, Kateřina HOŠKOVÁ, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ, Gabriela ŠIMKOVÁ, Iva ZADRAŽILOVÁ a Jan ZIKUŠKA. Kurz práce s informacemi. Brno, 2012, 147 s. URL info
Výukové metody
Kurz je primárně online, je doplněný o semináře s možností diskusí a procvičení a o možnost využívat oborově zaměřené semináře v mateřských knihovnách jednotlivých fakult.
Studenti vytvoří pět úkolů (za každou oblast), které si vzájemně ohodnotí, ale také o nich budou moci společně diskutovat. Na závěr je připravený test, v rámci nějž si ověří, že si z kurzu odnáší nejen praktické dovednosti (úkoly), ale i patřičné teoretické základy, které směřují k informační gramotnosti a informační vědě jako takové.
Metody hodnocení
Očekává se splnění úkolů (5x během semestru), poskytování zpětné vazby a složení testu. Doporučená je také práce a vzdělávání se v domovské fakultní knihovně jednotlivých studentů a reflexe této činnosti.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.