CORE097 Homérské eposy jako bestsellery globální literatury

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Tomáš Kačer, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Filip Krajník, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petra Mutlová, M.A., Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radka Nokkala Miltová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Irena Radová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Nicole Votavová Sumelidisová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zdeněk Záhora (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Irena Radová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Předpoklady
Žádné vstupní znalosti se nepožadují.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Eposy Ílias a Odysseia, připisované slepému řeckému básníku Homérovi, stojí na počátku evropské literatury a lze říci, že žádné jiné básnické dílo neovlivnilo tolik celosvětovou kulturu jako ony. Obě díla byla a jsou studnicemi motivů, typů postav i postupů ve všech literárních druzích i žánrech od starověku až po dnešní dobu a ovlivnila i řadu dalších uměleckých forem.
Kurz sestává z přednášek uvádějících do různých typů recepce homérských děl v různých prostředích i obdobích od antiky do středověku, s výhledem do moderní literatury, výtvarného umění i populární kultury.
Výstupy z učení
Po skončení kurzu student:
- dokáže podrobně prezentovat obsah Íliady a Odysseie;
- dokáže prezentovat současný převládající názor na vznik těchto děl;
- dokáže popsat vývoj recepce homérských eposů od antiky po středověk a zasadit ho do literárního kontextu;
- má povědomost o recepci homérských eposů v moderních literaturách;
- má povědomost o recepci homérských eposů ve výtvarném umění, filmu a populární kultuře (digitální hry);
- má povědomost o relevantní sekundární literatuře.
Osnova
  • 1. Úvod: homérští "performeři", rysy bohatýrské epiky, homérská otázka (I. Radová, 20. 2.)
  • 2. Ílias (I. Radová, 27. 2.)
  • 3. Odysseia (I. Radová, 5. 3.)
  • 4. Homér a staří Řekové (I. Radová, 12. 3.)
  • 5. Homér a Římané (K. Petrovićová, 19. 3.)
  • 6. Homérská plavba latinským středověkem (P. Mutlová, 26. 3.)
  • 7. Homér a anglická renesanční literatura (F. Krajník, 2. 4.)
  • 8. Homér v raně novověkém výtvarném umění (R. Nokkala Miltová, 9. 4.)
  • 9. Čtecí týden (15.-19. 4., kromě čtení lze také shlédnout film pro závěrečnou přednášku)
  • 10. Homér a francouzská literatura 20. stol: Trójská válka nebude! (P. Dytrt, 23. 4.)
  • 11. Homér a moderní literatura v angličtině (T. Kačer, 30. 4.)
  • 12. Homér a novořecká literatura: od Odyssea k Elpénorovi (N. Votavová Sumelidu, 7. 5.)
  • 13. Homér v populární kultuře: digitální hry (Z. Záhora, 14. 5.)
  • 14. Homér a film (I. Radová, 21. 5.)
Výukové metody
Přednáška; kurz podpořen e-learningem (interaktivní osnova); intenzivní samostatná četba.
Metody hodnocení
Test. Minimální podmínkou úspěšného absolvování předmětu je splnit test alespoň na 60 %. Test je typu "multiple choice" a obsahuje i otázky s více možnými odpověďmi. Za špatně zodpovězenou a nezodpovězenou otázku se udělují záporné body.
K závěrečnému testu budou připuštěni pouze studenti, kteří úspěšně absolvují alespoň osm průběžných testů (na min. 80 %) v e-learningové formě.
Zpětná vazba k testu bude poskytnuta na vyžádání.
Informace učitele
Poznámky k literatuře
Íliadu i Odysseiu lze přečíst v libovolném překladu, výše uvedené překlady slouží pouze jako příklad možného textu.


Z knihy Trójanky a jiné tragédie si zvolte jednu libovolnou hru (s výjimkou Médeie).


Další primární i sekundární literatura bude průběžně zadávána v podpůrném e-learningovém kurzu.

Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.