DESB22 Úvod do uživatelského výzkumu

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Tereza Kosnarová Venerová (přednášející)
Mgr. Petra Kutálková, PhD. (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Kramosilová (cvičící)
Garance
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/28, pouze zareg.: 0/28
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je předat studentům nezbytný teoretický základ k tomu, aby se mohli začít věnovat tématu uživatelskému výzkumu hlouběji.
- Designér se dozví, k čemu je uživatelský výzkum, kdy je vhodné jej zařadit do designového procesu a jak komunikovat s výzkumníkem.
- Výzkumník se dozví o metodách, které může při své práci používat. Během semestru se naučí detailně pracovat s hloubkovými rozhovory, s uživatelským testováním a s dotazníkovými výzkumy. Také se naučí do výzkumu zapojovat celý svůj tým, zejména pomocí metody Mapování zákaznické zkušenosti a jiných design thinking workshopů.
- Manažer zjistí, jak díky výzkumu zvýšit UX(SD) vyspělost svého týmu a jak najít/vybrat vhodného výzkumníka do svého týmu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student: - chápat význam uživatelského výzkumu a jeho pozici v rámci designového procesu,
- chápat, co zahrnuje práce výzkumníka v rámci různých typů projektů (na volné noze, agenturní výzkum, korporát atd.) a také schopnosti a dovednosti, které by si měl každý výzkumník osvojit,
- chápat proces řízení a plánování výzkumu,
- rozumět zásadám zodpovědného, etického a inkluzivního výzkumu,
- pracovat v rámci určitých projektových omezení (rozpočet, čas, omezení technologií, nedostupnost respondentů),
- doporučit vhodné výzkumné metody s ohledem na designovou vyspělost organizace a na situaci, kterou je třeba řešit,
- porozumět přesahu uživatelského výzkumu do rozvoje organizace i společnosti (Research impact).
Osnova
  • - Co je to uživatelský výzkum
  • - Uživatelský výzkum a designový proces
  • - Role výzkumníka
  • - Metody a nástroje uživatelského výzkumu
  • - Research deliverables
  • - Psychologie pro výzkumníky
  • - Research impact
Literatura
  • Travis, D., & Hodgson, P. (2019). Think like a UX researcher: How to Observe Users, Influence Design, and Shape Business Strategy. Taylor & Francis, a CRC title, part of the Taylor & Francis imprint, a member of the Taylor & Francis Group, the academ
  • Portigal, S. (2013). Interviewing users: how to uncover compelling insights. Rosenfeld Media.
Výukové metody
Přednášky, workshopy, skupinové diskuze
Metody hodnocení
Test
Informace učitele
Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.