DESB25 Inkluzivní design

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
RNDr. Robert Osman, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Kramosilová (cvičící)
Garance
RNDr. Robert Osman, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit se přemýšlet o designu v kontextu rozličných uživatelských nároků. Předmět je zaměřen na rozvoj imaginace o tom, co vše může být bariéra, co vše může být přístupnost a jak mocným nástojem v této problematice může být inkluzivní design.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student/ka schopen:
- kriticky přemýšlet nad tématem přístupnosti
- používat základní konceptuální a jazykový aparát kritických studií přístupnosti
- identifikovat bariéry v existujících designových řešeních
- reflektovat svou designérskou praxi, aby nekriticky nereprodukovala zbytečné či neuvědomované bariéry.
Osnova
  • 1. Co je to bariéra z pohledu Geografie znevýhodnění? Seznámíme se s termíny veřejný prostor, přístupnost, postižení, znevýhodnění, inclusive design, apartheid design, ableismus, eco-ableismus.
  • 2. Jak chápat cílové skupiny z pohledu Kritických studií přístupnosti? Seznámíme se s termíny absolutní bariéra, relační bariéra, průměrný uživatel, design for all, intersekcionalita.
  • 3. Jaké jsou modely postižení z pohledu Kritických studií postižení? Seznámíme se s termíny medicínský model, sociální model, politicko-relační model, supermrzák, crip.
  • 4. Znevýhodnění prostorem a časem. Seznámíme se s termíny crip space, crip time, crip spacetime, chronos, kairos, chrononormativita, allochronismus, čas kartografie, čas korpografie.
  • 5. Univerzální designy přístupnosti. Seznámíme se s termíny design zaměřený na člověka, univerzální design, design pro všechny.
  • 6. Alternativní modely přístupnosti. Seznámíme se s termíny inkluzivní design, akupunkturní architektura, taktický urbanismus, disability art, estetika přístupnosti.
Výukové metody
Synchronní přednášky, asynchronní studium literatury a videí, asynchronní úkoly v prostředí Miro.
Metody hodnocení
Semestrální práce (identifikace bariér na pracovišti a návrh jejich odstranění) - výstupem může být prezentace, poster, text, či video.
Informace učitele
Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024. Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.