DESB43 Design Management & Leadership MasterClass

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Matěj Káninský, MSc. (přednášející)
Bc. Erik Vaněk (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Kramosilová (cvičící)
Garance
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course aims to expose students to the expertise of well-established designers and researchers from various sectors. Our objective is to impart practical knowledge about the leadership and management aspects of the design industry through lectures by industry experts.
The goal is to prepare students for real-life organisational/business challenges and topics. Apart from design practice and theory, they should also have a basic understanding of how design departments work in practice and what challenges they face in various organisational maturity phases. The course also provides them with tools and knowledge to be able to build successful cases to advance strategic design topics within an organisation.
Výstupy z učení
Upon completion of this course, students will be able to:
1. Understand the general complexities and challenges faced by design teams in organisations.
2. Identify and analyse organisational imperfections, bottlenecks, and challenges.
3. Propose effective solutions and improvements to existing organisational issues.
Osnova
  • Foundations of design leadership and management
  • Business case development in design
  • Design maturity and organisational integration
  • Experience vision
  • Strategic design planning and budgeting
  • Design challenges and organisational setups in diverse organisational contexts (startups, scaleups, corporates, public sector)
  • Cross-disciplinary collaboration (product, engineering, marketing)
  • Design operations and continuous improvement
  • Cross-cultural design management
  • Ethical considerations in design
Literatura
  • SCOTT, Kim, 2019. Radical Candor: Fully Revised & Updated Edition: Be a Kick-Ass Boss Without Losing Your Humanity. St. Martin's Press, 2019. ISBN 1250235375.
  • SHEEN, Raymond a GALLO, Amy. HBR Guide to Building Your Business Case. Harvard Business Review Press, 2015. ISBN 9781633690028.
  • A design system business case & business benefits — the ultimate guide. Online. KÁNINSKÝ, Matěj. UX Collective. 2020. Dostupné z: https://uxdesign.cc/a-design-system-business-case-business-benefits-the-ultimate-guide-cc2e09715ab.
Výukové metody
Lectures
Metody hodnocení
Team assignments, individual reflection
Informace učitele
Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024. Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/DESB43