DISE016 Jak psát dějiny divadla?

Filozofická fakulta
podzim 2023

Předmět se v období podzim 2023 nevypisuje.

Rozsah
1/1/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. David Drozd, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. David Drozd, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Karolína Stehlíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Tento intenzívní kurz se bude zabývat otázkami divadelní historiografie. (1) Jaké se píšou dějiny divadla? Divadelní historiografie, jak ji známe. Kritické čtení. (2) Jak psát dějiny divadla, které nebyly napsány? Jak dosáhnout na ztracené? Negativní dialektika. Alternativní epistemologie. (3) Jak psát otevřené dějiny divadla? Od nominálního k relačnímu. Logocentrismus a dekolonizace vědění.
Osnova
  • Kurz bude probíhat už v orientačním týdnu, konkrétně 12.-14.9 9.00-12.00.
  • Vzhledem k tomu, že na KDS stále probíhá rekonstrukce a učebny ještě nejsou přístupné, všechna tři setkání proběhnout ve třetím patře, na katedře anglistiky, v učebně G311.
  • (1) Jaké se píšou dějiny divadla? Divadelní historiografie, jak ji známe. Kritické čtení. O čem píšeme dějiny? O úspěchu? O slávě? O sociálním dopadu? O politickém vlivu? O divadle jako výkladní skříni establishmentu? Jaké máme dějiny k dispozici? Čteme Michela de Certeau a Paula Veyne.
  • (2) Jak psát dějiny divadla, kterí nebyly napsány? Jak dosáhnout na ztracené? Negativní dialektika. Alternativní epistemologie. Čteme studie z Routledge Companion to Theatre and Performance Historiography (Davis a Marx, 2020): Natasha Korda, Odai Johnson, Peter Marx, Noémie Ndiaye a Margaret Werry.
  • (3) Jak psát otevřené dějiny divadla? Od nominálního k relačnímu. Logocentrismus a dekolonizace vědění. Prolegomena k dějinám cestujícího divadla. Dialog jako rozhraní (interface) kultury. Otevřená kultura (Karl Popper) a Platónovo prokletí. Čteme Cultural History of Theatre (Balme a Davis, 2017), Routledge Companion to Theatre and Performance Historiography (Davis a Marx, 2020) a Palgrave Handbook to Theatre and Migration (Meerzon a Wilmer, 2022).
Výukové metody
domácí příprava, čtení, diskuse v semináři
Metody hodnocení
Zápočet se uděluje za odevzdání písemné práce: Zadání seminární práce. Během našeho třídenního semináře jsme probrali řadu témat historiografie a historiografické praxe: • historikova situovanost • historikova motivace • osobní, kolektivní i společenský zájem • kognitivní blaho (slast z psaní dějin) • omezení, hranice dosažitelného, nedosažitelné • historie x paměť x kult (mýtus), kolektivní paměť • ideologie: vlastní, kolektivní (na úrovni kolektivu, kde jsme), společenská, globální • hodnoty • vyprávění příběhu • afektuál x intelektuál (viz Ladislav Kováč), rozdíl mezi apelem na cit a apelem na rozum • hierarchie a vertikální epistomologie (uzavřená společnost: Karl Popper) • demokratizace a horizontální epistemologie (otevřená společnost) • vědění a zachování moc (statu quo) • kritická revize • nominální dějiny (psaní dějin velkých a slavných jmen a pojmů) • dialogické/relační dějiny (psaní dějin vztahů) Diskusi jsme začali otázkou ke každému z vás: Jaké dějiny a čeho dějiny chcete psát? Proč? Jakému "bohu" (tedy hodnotové škále, ideologii, epistemologii) tím budete sloužit? V seminární práci odpovědi na tyto otázky rozpracujte a zvažte každý z výše uvedených bodů. V závislosti na vaší zkušenosti, pokročilosti ve studiu a záběru přidejte (1) krátké kritické zhodnocení už napsaných dějin, které se podobným tématem zabývají. A (2) dodejte i studii, která vám bude sloužit jako inspirace v historiografickém přístupu k vašim dějinám (to může být studie z Routledge Companion, z Theatralií, odkudkoli). Zdůvodněte proč. Rozsah: 3-5 normostran. Jde o myšlenky a kritické myšlení, ne o slohové cvičení.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://www.hull.ac.uk/staff-directory/pavel-drabek
Vzhledem k tomu, že na KDS stále probíhá rekonstrukce a učebny ještě nejsou přístupné, všechna tři setkání proběhnout ve třetím patře, na katedře anglistiky, v učebně G311.
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022.