DISE016 How to write theatre history?

Faculty of Arts
Autumn 2022
Extent and Intensity
1/1/2. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D. (lecturer)
doc. MgA. David Drozd, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. David Drozd, Ph.D.
Department of Theatre Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Karolína Stehlíková, Ph.D.
Supplier department: Department of Theatre Studies – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 16 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
This intensive course discusses theatre and performance historiography. (1) What theatre histories have we got? Theatre historiography as we know it. Critical readings and revisions. (2) How can we write a history of theatre that hasn't been written? How can we reach the lost? Negative dialectics. Alternative epistemologies. (3) How can we write an open history of theeatre? From the nominal to the relational. Logocentrism and decolonising knowledge.
Syllabus
  • This course is taking place already in the first week of semester, particularly 12.-14.9 9.00-12.00. This intensive course discusses theatre and performance historiography. (1) What theatre histories have we got? Theatre historiography as we know it. Critical readings and revisions. What are we writing theatre history about? About fame? About success? About social impact? About political influence? About the theatre as a shopwindow of the establishment? What theatre histories have we got available? Reading Michel de Certeau and Paula Veyne.
  • (2) How can we write a history of theatre that hasn't been written? How can we reach the lost? Negative dialectics. Alternative epistemologies. Reading from Routledge Companion to Theatre and Performance Historiography (Davis and Marx, 2020): Natasha Korda, Odai Johnson, Peter Marx, Noémie Ndiaye a Margaret Werry.
  • (3) How can we write an open history of theeatre? From the nominal to the relational. Logocentrism and decolonising knowledge. Prolegomena to a history of travelling performance. Dialogue as an interface of cultures. Open culture (Karl Popper) and the spell of Plato. Reading Cultural History of Theatre (Balme and Davis, 2017), Routledge Companion to Theatre and Performance Historiography (Davis and Marx, 2020) and Palgrave Handbook to Theatre and Migration (Meerzon and Wilmer, 2022).
Teaching methods
homework, reading, class discussion
Assessment methods (in Czech)
Zápočet se uděluje za odevzdání písemné práce: Zadání seminární práce. Během našeho třídenního semináře jsme probrali řadu témat historiografie a historiografické praxe: • historikova situovanost • historikova motivace • osobní, kolektivní i společenský zájem • kognitivní blaho (slast z psaní dějin) • omezení, hranice dosažitelného, nedosažitelné • historie x paměť x kult (mýtus), kolektivní paměť • ideologie: vlastní, kolektivní (na úrovni kolektivu, kde jsme), společenská, globální • hodnoty • vyprávění příběhu • afektuál x intelektuál (viz Ladislav Kováč), rozdíl mezi apelem na cit a apelem na rozum • hierarchie a vertikální epistomologie (uzavřená společnost: Karl Popper) • demokratizace a horizontální epistemologie (otevřená společnost) • vědění a zachování moc (statu quo) • kritická revize • nominální dějiny (psaní dějin velkých a slavných jmen a pojmů) • dialogické/relační dějiny (psaní dějin vztahů) Diskusi jsme začali otázkou ke každému z vás: Jaké dějiny a čeho dějiny chcete psát? Proč? Jakému "bohu" (tedy hodnotové škále, ideologii, epistemologii) tím budete sloužit? V seminární práci odpovědi na tyto otázky rozpracujte a zvažte každý z výše uvedených bodů. V závislosti na vaší zkušenosti, pokročilosti ve studiu a záběru přidejte (1) krátké kritické zhodnocení už napsaných dějin, které se podobným tématem zabývají. A (2) dodejte i studii, která vám bude sloužit jako inspirace v historiografickém přístupu k vašim dějinám (to může být studie z Routledge Companion, z Theatralií, odkudkoli). Zdůvodněte proč. Rozsah: 3-5 normostran. Jde o myšlenky a kritické myšlení, ne o slohové cvičení.
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught: in blocks.
Teacher's information
https://www.hull.ac.uk/staff-directory/pavel-drabek

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2022/DISE016