DISMS13 Central European Theatre Space

Faculty of Arts
Autumn 2022
Extent and Intensity
0/2/7. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Iva Mikulová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. David Drozd, Ph.D.
Department of Theatre Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Bc. Iva Mikulová, Ph.D.
Supplier department: Department of Theatre Studies – Faculty of Arts
Timetable
Mon 14:00–15:40 G01
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The aim of the course is to acquaint students with selected theoretical concepts of the concept of Central Europe, especially in the context of literary and theater studies. These concepts will be applied to specific theatrical texts and productions that students will analyze.
Learning outcomes
The student will be able to complete the course:
to name the basic theoretical concepts of the concept of Central Europe
analyzovat význam českých tvůrců a jejich inscenací ve středoevropském kontextu
to include selected contemporary productions in the theatrical and literary context
interpret selected works of contemporary Czech dramatic authors who relate to the Central European framework
Syllabus (in Czech)
  • Koncepty střední Evropy v pojetí literátů Milana Kundery a Václava Havla - Milan Kundera: Únos Západu aneb tragédie střední Evropy (1983) - světový ohlas děl M. Kundery a V. Havla a jejich inscenování
  • Kde začínají a končí hranice Habsburské monarchie a střední Evropy? - koncepty Claudia Magrise a jejich uplatnění v dramatu zač. 20. století
  • Hledání národního mýtu vybraná dramatická zpracování postavy Přemysla Otakara II. (např. F. Grillparzer, O. Fischer) a jejich inscenační podoby
  • Sejdeme se v kulisách firmy Fellner a Helmer - celoevropská síť divadelních budov - jak ovlivňuje podobu dramaturgie a inscenační tradice?
  • Švejkův proces o čem inscenujeme Švejka, kým je Švejk, jaké má místo v našich dějinách
  • Dějiny střední Evropy 20. století ve vybraných inscenacích: Tom Stoppard: Leopoldstadt, Martin Františák: Trnky a hvězdy, Karin Lednická: Šikmý kostel (dramatizace)
  • Návštěva a analýza vybrané inscenace/performance: Winterbergova poslední cesta (Divadlo Feste), Die Reise (Terén), Chytání Vídně (ND Brno)
Literature
    required literature
  • V kleštích dějin : střední Evropa jako pojem a problém. Edited by Jiří Trávníček, Translated by František Benhart. Vyd. 1. Brno: Host, 2009, 343 s. ISBN 9788072943234. info
    recommended literature
  • HRABAL, Jiří (ed.). Švejk ve střední Evropě. Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 202 s.
  • JUNGMANNOVÁ, Lenka. Příběhy obyčejných šílenství : "nová vlna" české dramatiky po roce 1989. Vydání první. Praha: Filip Tomáš - Akropolis, 2014, 243 stran. ISBN 9788074700873. info
  • MAGRIS, Claudio. Habsburský mýtus v moderní rakouské literatuře. Translated by Jiří Pelán - Ivan Seidl. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2001, 331 s. ISBN 8086138402. info
  • JANKOVIČ, Milan. Umělecká pravdivost Haškova Švejka. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1960. info
Teaching methods (in Czech)
četba vybraných textů, diskuze na semináři
Assessment methods (in Czech)
průběžná aktivita na seminářích, závěrečná seminární práce
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2022/DISMS13