DISQ047 Akční umění

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tereza Teerink Turzíková (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Karolína Stehlíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 16:00–17:40 G01, kromě Út 16. 4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Akční umění a divadlo k sobě mají blízko. Napříč 20. stoletím i posledními dekádami se vzájemně ovlivňují, působí na sebe a často se i vzájemně vymezují. Pojmem akční umění přitom v českém kontextu rozumíme soubor uměleckých praktik (performance, happening, instalace, land art, body art…), které spojuje jejich důraz na jednání, proces, diváckou participaci a časovost. Cílem předmětu je seznámit se se základními východisky akčního umění, jeho historickými počátky a nejvýraznějšími představiteli a představitelkami. Předmět se zároveň zaměří na nejčastější fenomény v akční tvorbě, pomocí nichž budou přednášky strukturovány do tematických bloků (bolest, feminismus, queerness…). Součástí výuky bude společné sledování audiovizuálních záznamů performativních děl, diskuze nad nimi a zadanými odbornými texty. Studující by tak měli*y průběžně kultivovat své schopnosti analyzovat akční tvorbu a uvažovat o ní pomocí teoretických konceptů i v kontextu jiných uměleckých druhů.
Osnova
  • 20. 2. Úvodní hodina: Seznámení se sylabem, organizace semestru. Sdílení zkušeností s akčním uměním.
  • 27. 2. Co je to akční umění? Základní definice, přístupy, teorie.
  • 5. 3. Prehistorie akčního umění: rituál a performativita napříč dějinami, avantgarda a počátky experimentálního divadla.
  • 12. 3. Zrod akčního umění a první generace. Akční výtvarní umělci, Black Mountain College, Allan Kaprow a první happeningy.
  • 19. 3. Od Fluxu a Gutai po Beuyse aneb velká jména světového akčního umění 60.–⁠80. let.
  • 26. 3. Marina Abramović a problém neopakovatelnosti performance a performativních rekonstrukcí.
  • 2. 4. Krev, pot a slzy. Extrémní formy akčního umění ve tvorbě zahraničních i československých umělců.
  • 9. 4. Feministická a queer performance. Případové studie queer umělců, drag na pomezí umění a zábavy.
  • 16. 4. Reading Week - studijní volno
  • 23. 4. Akční umění ve světě dnes. Významné osobnosti, přehlídky, festivaly a výstavy.
  • 30. 4. Česká scéna: předlistopadové počátky. Zrod akčního umění v Československu.
  • 7. 5. Česká scéna od 90. let po současnost.
  • 14. 5. Prezentace studujících/rozborový seminář zhlédnuté performance.
  • 21. 5. Prezentace studujících/rozborový seminář zhlédnuté performance.
Literatura
  • KAPROW, Allan. Assemblage, Environments & Happenigs. New York: Harry N. Abrams, 1964.
  • CARLSON, Marvin: Performance: Kritický úvod. Routledge 2006.
  • MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Praha: Nakladatelství J. Vacl, 2010.
  • SCHECHNER, Richard. Performancia: teórie, praktiky, rituály. Bratislava: Divadelný ústav, 2009.
  • FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011.
  • GOLDBERG. RoseLee. Performance Art. From Futurism to the Present. Thames&Hudson. London, 2001.
Výukové metody
Přednášky, seminární diskuze, vlastní příprava.
Metody hodnocení
Docházka (max. 2 neomluvené absence), příprava na semináře a aktivní participace v diskuzích. Závěrečným výstupem z předmětu bude vypracování jednoho z následujících úkolů:
A) Esej v rozsahu 5-8 normostran o vybraném fenoménu, díle nebo umělci*umělkyni z oblasti akčního umění. Esej musí splňovat náležitosti odborného textu.
B) Konferenční příspěvek v rozsahu 20 minut, který bude přednesen v rámci výuky na konci semestru. Měl by se věnovat vybranému fenoménu, dílu nebo umělci*umělkyni z oblasti akčního umění.
C) Provedení vlastního performativního díla:
i) v rámci výuky na konci semestru v učebně
ii) v rámci výuky na konci semestru
iii) mimo učebnu mimo výuku. V takovém případě musí být performance doložena videodokumentací.
Performativní dílo nebo jeho dokumentace musí být obohacena o vlastní kurátorský text objasňující záměr performance v rozsahu 2-3 normostrany.
Studující má povinnost zaslat vyučující zvolený typ ukončení do 30. dubna 2024.
Informace učitele
https://docs.google.com/document/d/1dmAEExlxDfC4mgrq8w62JKAuAxqdSx_KKTVZrdxzEIo/edit?usp=sharing
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/DISQ047