DSBcA014 Přechodné období mezi antikou a středověkem - seminář

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
JUDr. Miroslav Frýdek, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
Mgr. Frederik Galambosi (přednášející)
Mgr. Nina Jašková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jarmila Bednaříková, CSc.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 A22
Předpoklady
DSBcA012 Dějiny Říma II - seminář
Předpokládá se znalost latinského jazyka alespoň v rozsahu předmětu Latinský jazyk pro neoborové studenty I-IV.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá pracovní znalosti pramenů k tomuto období.
Osnova
  • Výuka během semestru bude rozdělena na šest bloků, každý po dvou hodinách. V první hodině bude studentům formou přednášky s ukázkami přiblížena určitá skupina pramenů literárních i neliterárních významných pro období konce antiky. V následujícím semináři pak budou čteny (většinou v originálu) vykládány a komentovány ukázky z té které oblasti. Témata vyučovacích bloků jsou následující:
  • 1)hmotné prameny pro období konce antiky
  • 2)lidová a pozdní latina
  • 3)kroniky, letopisy, anály
  • 4)typické útvary v poezii v období konce antiky
  • 5)prameny právní povahy
  • 6)křesťanská literatura
Literatura
    doporučená literatura
  • MARCELLINUS, Ammianus. Dějiny římské říše za soumraku antiky : Rerum gestarum libri qui supersunt, I-II (Orig.). Translated by Josef Češka. 2., přeprac. vyd., (1. vyd. Praha: Arista, 2002, 849 s. ISBN 80-86410-26-9. info
Výukové metody
četba a rozbor pramenů, diskuse
Metody hodnocení
- aktivní účast v hodinách
- přednesení referátu na zadané téma
- absolvování písemného testu na konci semestru
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021.