DU0210 The Profane Iconography

Faculty of Arts
Spring 2005
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. PhDr. Lubomír Slavíček, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Lubomír Slavíček, CSc.
Department of Art History – Faculty of Arts
Contact Person: prof. PhDr. Lubomír Slavíček, CSc.
Timetable
Wed 15:00–16:35 23
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Introduction into the profan iconography.
Syllabus (in Czech)
  • Základní pojmy, literární zdroje a staré ikonografické příručky (Iconografie Cesare Ripy), emblematická literatura.
  • Základní literatura a moderní příručky k profánní ikonografii.
  • Vybrané příklady charakteristických ikonografických temat - příběhy čerpající z řecké a římské mytologie, antické historie; zobrazování abstraktních pojmů pomocí alegorií, personifikací, symbolů a emblémů.
Literature
  • Straaten, H. van. Einführung in die Ikonographie. Berlin: Diemer 1989.
  • Waal, H. van de. ICONCLASS. An iconographic classification system. Amsterdam 1982.
  • Pigler, A. Barockthemen, Eine Auswahl von Verzeichnissen zur Ikonographie des 17. und 18. Jahrhunderts. Band 2. Budapest 1974.
  • Reallexikon der deutschen Kunstgeschichte. 1-8. Stuttgart 1937-1987.
  • Reid, J. D. The Oxford Guide to Classical Mythology in the Arts 1300-1990s. New York - Oxford 1993.
  • Kaemmerling, E. (ed.). Ikonogrphie und Ikonologie. I. Köln 1979.
  • Henkel, A. - Schöne, A. Emblematik. Handbuch zur Sinnbildkunst des 16. und 17. Jahrhunderts. Stuttgart 1976.
  • Gombrich, E. H. Symbolic Images. Studies in the Art of the Renaissance II. Oxford 1978.
  • PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Edited by Lubomír Konečný. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1981, 372 s. info
  • Wittkower, Rudolf, Allegorie und der Wandel der Symbole in die Antike und Renaissance. Köln 1983.
Assessment methods (in Czech)
Přednáška (kredit A) kombinovaná se seminářem je ukončena zkouškou (písemný test). Výuka je povinná, součastí semináře je vypracování a příp. přednesení referátu.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2005/DU0210