DU1356 Oborový proseminář: Teorie a praxe vystavování umění, muzeum umění

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D.
Rozvrh
Út 8:20–9:55 B12
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem semináře je uvedení do teorie i praxe prezentace vizuálního umění. Studenti by měli získat povědomí o specifikách vystavování umění jako jedné ze základních forem práce historika umění. Měli by si osvojit konceptuální a kritické dovednosti k analýze výstav a současně základní znalosti a dovednosti nutní k realizaci výstavního projektu.
Osnova
  • Teorie vystavování Vznik a raná historie muzea umění a dalších výstavních formátů Transformace muzea po roce 1970, nové formy vystavování umění; sociální role a dilemata soudobého muzea Strategie a formáty prezentace umění Kontextualizace výtvarného díla Strukturování výstavy - příběh a databáze Historie a geografie umění v muzeu Vnímání uměleckého díla v muzeu; muzejní a estetický prožitek Kurátor a kurátorství Tvorba koncepce, plánování, design, instalace a management výstavního projektu Exkurze a kritika výstavy
Literatura
  • Museums after modernism : strategies of engagement. Edited by Griselda Pollock - Joyce Zemans. 1. publ. Malden, USA: Blackwell, 2007, 248 s. ISBN 9781405136273. info
  • KESNER, Ladislav. Historie a geografie umění v uměleckém muzeu. Bulletin Moravské galerie. 2006, roč. 62, s. 121-130. info
  • KESNER, Ladislav. The Role of Cognitive Competence in the Art Museum Experience. Museum Management and Curatorship. 2006, roč. 21, č. 1, s. 4-19. info
  • KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada, 2005, 304 s. ISBN 80-247-1104-4. info
  • KESNER, Ladislav. Expozice jako prostor aktivního vnímání. Teoretická východiska, strategie realizace. Bulletin Moravské galerie. 2003, roč. 58-59, s. 92-107. info
  • KESNER, Ladislav. Marginální role muzea v české společnosti: neměnná a (ne)změnitelná? In Sborník z konference Muzeum a změna. Praha: Asociace muzeí a galerií České republiky, 2003, s. 107-14, 8 s. ISBN 80-86611-04-3. info
  • BELTING, Hans. Konec dějin umění. Translated by Jan Hlavička. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2000, 244 s. ISBN 8020408568. info
  • KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době : vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Vyd. 1. V Praze: Argo, 2000, 259 s. ISBN 8070351551. info
  • HASKELL, Francis. The ephemeral museum : old master paintings and the rise of the art exhibition. New Haven: Yale University Press, 2000, xiv, 200. ISBN 0300085346. info
  • Art and its histories : contemporary cultures of display. Edited by Emma Barker. 1st pub. New Haven: Yale University Press, 1999, 266 s. ISBN 0300077823. info
  • Thinking about exhibitions. Edited by Reesa Greenberg - Bruce W. Ferguson - Sandy Nairne. 1st pub. London: Routledge, 1996, xxii, 487. ISBN 0415115906. info
Metody hodnocení
prezentace referátu na semináři, v písemné podobě na konci semestru
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012.