DU1730 Komunikace vědy I

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
Karolina Foletti, M.A. (přednášející)
Mgr. Anna Kelblová (přednášející)
Garance
Mgr. Anna Kelblová
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Sudický
Rozvrh
Pá 12:00–13:40 L31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Cíle předmětu
Engage - entertain - educate
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se způsoby, jakými je možné efektivně komunikovat vědecká témata humanitních oborů (se zaměřením na dějiny umění) směrem k široké veřejnosti. Na pozadí komunikačních teorií, pedagogických principů, vzdělávacích technologií a mediálních strategií budou studenti v průběhu semestru postupně rozvíjet svoje dovednosti v oblastech vědeckého psaní, video tvorby, věděcké žurnalistiky a komunikace s médii. Na konci semestru budou studenti schopni zpracovat zvolený odborný obsah ve formě, která je jak informativně relevantní, tak i poutavá a zajímavá z pohledu vybraných cílových skupin - především zástupců medií a posluchačů z řad široké veřejnosti.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu:
- umět připravit tiskovou zprávu a krátký informační článek pro komunikaci a propagaci vědeckého projektu
- umět zpracovat obsah a grafickou podobu vybraných populárně-vědeckých materiálů (výstavní panel, brožurka, konferenční plakát apod.)
- umět vytvořit scénář, řídit produkci a postprodukci jednoduchých video materiálů pro účely komunikace vědy (trailer k veřejné události, rozhovor)
- chápat principy komunikace s médii v kontextu komunikace vědy
- chápat principy správy sociálních sítí v kontextu komunikace vědy
- umět navrhnout zhodnocení efektivity a úspěšnosti kampaně komunikace vědy
Osnova
  • 1. Seznámení s obsahem kurzu, výběr skupinového projektu
  • 2. Vědecké psaní - teorie a praktický nácvik
  • 3. Tvorba videí pro komunikaci vědy - teorie a praktický nácvik
  • 4. Věda a média - teoretická východiska a postupy
  • 5. Vědecké psaní - zpětná vazba ke skupinovému projektu
  • 6. Videotvorba - zpětná vazba ke skupinovému projektu
  • 7. Věda a média - zpětná vazba ke skupinovému projektu
  • 8. Představení a zhodnocení závěrečných skupinových projektů
Literatura
  • BENNET, David J., JENNINGS, Richard J. Successful science communication: telling it like it is. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. ISBN 9780521176781.
  • DAVIES, Sarah R., HORST, Maja. Science communication: culture, identity, and citizenship. Pelgrave Macmillan, 2016. ISBN 9781137503640.
  • OLSON, Randy. Don't be such a scientist: talking substance in an age of style. Washington: Island Press, 2011. ISBN 1597265632.
  • BOWATER, Laura a Kay YEOMAN. Science communication: a practical guide for scientists. Chichester: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-1-119-99312-4.
  • OLSON, Randy. Houston, we have a narrative: why science needs story. Chicago: The University of Chicago Press, 2015. ISBN 9780226270708.
  • MEREDITH, Dennis. Explaining research : how to reach key audiences to advance your work. Oxford: Oxford University Press. xiv, 357. ISBN 9780199732050. 2010. info
  • Investigating science communication in the information age : implications for public engagement and popular media. Edited by Richard Holliman. 1st pub. Oxford: Oxford University Press. xxii, 288. ISBN 9780199552665. 2009. info
Výukové metody
tutorovaná skupinová výuka
online tutoriály a diskuze
individuální studium a tvorba
řízený skupinový projekt
Metody hodnocení
prezentace a shrnutí postupu práce v průběhu semestru
tvorba osobního portfolia
závěrečná prezentace skupinového projektu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.