DU2322 Pictorial semiotics. Principles of reading images

Faculty of Arts
Spring 2024
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Miroslav Haľák, Ph.D. (lecturer), prof. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D.
Department of Art History – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Art History – Faculty of Arts
Timetable
each odd Friday 10:00–13:40 K31, except Fri 1. 3., except Fri 15. 3. ; and Fri 8. 3. 10:00–13:40 C33, Fri 22. 3. 10:00–13:40 C33
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Jaký význam mají pro dějiny umění pojmy jako znak, symbol, ikonický, kauzalita, impuls, kód, šifra, reference, objekt atd.? Jak je možné, že i ty nejbanálnější vizuální znaky v online komunikaci mají takovou mobilizační sílu? Dochází k nadužívání citlivých kódů ve virtuálním prostředí a je obraz inflačně devalvován sociálními sítěmi? Obrazová sémiotika je účinnou metodou analýzy uměleckého díla, protože umožňuje přesně pojmenovat jednotlivé dílčí složky obrazové kompozice a na základě jejich kvalitativní a kvantitativní kategorizace přispět k rozsáhlejší a podrobnější interpretaci uměleckého díla v užším smyslu, ale i vizuální komunikace v širším smyslu. Cílem kurzu bude upozornit na často nesprávné užívání pojmů jako znak, symbol či ikonický, a to i v odborném jazyce dějin umění, a poskytnout přehled o produkci a interpretaci konkrétních znakových modelů ve vizuální kultuře. Cílem bude i na nejnovějších příkladech masově šířených a sdílených vizuálních sdělení poukázat na význam sémiotiky při výzkumu jevů ve sféře tzv. digital humanities.
Learning outcomes (in Czech)
Schopnost analyzovat jednotlivé znakové roviny uměleckého díla, ale i jiného vizuálního stymulu.
Praktická aplikace metody obrazové sémiotiky v běžné praxi v oblasti dějin umění. Senzibilizace na zneužívání znaků v běžné vizuální komunikaci v masmédiích a na sociálních sítích.
Interpretační dovednosti při vymezování formální i obsahové roviny díla na základě identifikace jeho znakových kvalit.
Syllabus (in Czech)
  • Historie znaku a lidská schopnost dešifrovat maximálně redukované informační jednotky
  • Binární a trinární modely fungování znaku (F. Saussure a Ch. S. Peirce)
  • Trichotomie: znak - objekt - interpretant
  • Ikon
  • Index
  • Symbol
  • Superznak a znakové operace
  • Virtuální sémióza
  • Obrazová sémiotika v současných komunikačních trendech
Literature
  • ECO, Umberto. Teorie sémiotiky. Translated by Marek Sedláček. Vydání třetí - v Argu dr. Praha: Argo, 2022, 426 stran. ISBN 9788025737453. info
  • ECO, Umberto. Od stromu k labyrintu : historické studie o znaku a interpretaci. Translated by Zora Obstová. Vyd. 1. Praha: Argo, 2012, 646 s. ISBN 9788025703052. info
  • BACON, Roger. O znacích. Edited by Martin Pokorný. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2010, 325 s. ISBN 9788072983155. info
  • USPENSKIJ, Boris Andrejevič. Poetika kompozice. Translated by Bruno Solařík. Vydání první. Brno: Host, 2008, 280 stran. ISBN 9788072942688. info
  • MUKAŘOVSKÝ, Jan. Umělecké dílo jako znak : z univerzitních přednášek 1936-1939. Edited by Milan Jankovič. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2008, 137 s. ISBN 9788085778625. info
  • SAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Edited by Tullio De Mauro, Translated by František Čermák. Vyd. 3., upr., V nakl. Acade. Praha: Academia, 2007, 487 s. ISBN 9788020015686. info
  • LOTMAN, Jurij Michajlovič. Text a kultúra. Bratislava: Archa, 1994, 100 s. ISBN 80-7115-066-5. info
  • PEIRCE, Charles Sanders. The essential Peirce : selected philosophical writings. Edited by Nathan Houser - Christian J. W. Kloesel. Indianapolis: Indiana University Press, 1992, xli, 399. ISBN 0253207215. info
Teaching methods (in Czech)
přednášky
Assessment methods (in Czech)
závěrečná esej
Language of instruction
Slovak
Further Comments
Study Materials
The course is taught only once.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2024/DU2322