DU2363 Sběratelství, modernismus & identita

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Ing. Marcela Rusinko, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ing. Marcela Rusinko, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 K33
Předpoklady
Základní orientace v historii a dějinách umění, lokálních i světových.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Přednáška uvede do problematiky soukromého sběratelství, uměleckého mecenátu, trhu a institucionálního zázemí, ale i provenienčního výzkumu v souvislosti s mobilitou vizuální kultury 19., 20. a 21. století. Kurs nastíní základní pojmy, historický vývoj a význam fenoménu. Přehledově jsou představeny klíčové sbírky vznikající na našem území i v zahraničí od druhé poloviny 19. století do druhé poloviny 20. století, s důrazem na lokálně významné osobnosti brněnského sběratelství. Těžiště kursu je věnováno fenoménu umělecké sbírky jakožto atributu životního stylu středních vrstev, vyvíjejícího se v těsné návaznosti na diskursy modernismu a dobový historický a sociální kontext.

Důraz bude kladen na seznámení s pojmovým aparátem a vývojem chápání fenoménu v kontextu historie a sociálních dějin. Studentům je názornými příklady sbírkové mobility konkrétních uměleckých děl vštěpován význam provenienčního výzkumu v současné umělecko-historické praxi. Představíme si profily jednotlivých domácích i zahraničních sběratelů, zaměření a vývoj jejich kolekcí, psychologické aspekty a motivace jejich sběratelství. V pozadí sledujeme i dobové stereotypy sociálně determinovaného jednání a restrikce, jimž museli jejich nositelé v průběhu historie čelit. Neopomineme v současném výzkumu podstatnou otázku ženského sběratelství.

Otevřena je také související problematika vztahu soukromého a institucionálního sběratelství, srovnávány standardy a podmínky fungování v domácím a zahraničním prostředí. Kontextuálně jsou sledovány i vzájemné vztahy soukromého a veřejného sbírkového prostoru, geneze a růst muzeí umění a související aspekty uměleckého trhu.
Výstupy z učení
Studenti jsou po absolvování kursu schopni: - chronologicky a souvislostně zařadit základní historické umělecké sbírky vzniklé na našem území - znají jejich orientační zaměření a osudy, případné vazby na institucionální sbírky - aplikovat poznatky nabyté v základních přehledových kursech v souvislostech provenienčního archivního výzkumu - v této souvislosti aktivně pracovat s relevantní literaturou, domácími i zahraničními provenienčními a sbírkovými databázemi - vizuálně se orientují v nejznámějším umělecko-historickém výtvarném materiálu z našeho prostředí a jsou schopni jej zařadit z hlediska provenienční historie - jsou schopni definovat podstatu uměleckého sběratelství a mecenátu a vývoj chápání pojmu v dějinách a současnosti
Osnova
  • – pojmy uměleckého sběratelství a mecenátu, význam a vývoj
    – filozofické, psychologické a literární reflexe sběratelství
    – dominantní aspekty uměleckého sběratelství, provenienční výzkum, potenciál a limity
    - modernismus a identita, sběratelství jako sociální fenomén střední třídy Euroatlantické společnosti
    - významné ženské sběratelky na scéně 20. století
    – umělecké sběratelství 19. a počátku 20. století v Praze a v Brně
    – nejvýraznější osobnosti meziválečného sběratelství v Praze
    – nejvýraznější osobnosti meziválečného sběratelství v Brně
    - pohyby uměleckého majetku v průběhu II. světové války a po ní
    - umělecký trh jako transformační platforma a formy kapitálu
    – specifika sběratelství po II. světové válce, 50. - 60. léta 20. století v Československu
    - normalizační sběratelství v Československu vs. Západní sběratelské identity - sběratelé studené války
    – klíčové osobnosti evropského a transatlantického sběratelství 20. století a související muzejní sbírky
    - soukromé versus veřejné sbírky, institucionální korporátní sběratelství
Literatura
    povinná literatura
  • Mít a být : sběratelství jako kumulace, recyklace a obsese. Edited by Martina Pachmanová, Translated by Lucie Vidmar - Josef Fulka. Vyd. 1. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2008, 223 s. ISBN 9788086863252. info
  • SLAVÍČEK, Lubomír. "Sobě, umění, přátelům" : kapitoly z dějin sběratelství v Čechách a na Moravě 1650-1939. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2007, 376 s. ISBN 9788087029220. info
  • HASKELL, Francis. Past and present in art and taste : selected essays. New Haven: Yale University Press, 1987, xv, 255. ISBN 0300036078. info
    doporučená literatura
  • WALDES, Jindřich. Kupka - Waldes : malíř a jeho sběratel : dílo Františka Kupky ve sbírce Jindřicha Waldesa : [Malá galerie Rudolfinum, Praha 7.12.1999-9.1.2000]. Edited by František Kupka. 1. vyd. Praha: Antikvariát Meissner, 1999. 445 s. ISBN 802384616
  • STOURTON, James, Great Collector of Our Time: Art Collecting Since 1945, Scala Publishers Ltd, London, 2007.
  • HÁNOVÁ, Markéta. Japonské dřevořezy a jejich sběratelé v českých zemích. Praha: Národní galerie, 2019, 243 stran. ISBN 9788070357248. info
  • RUSINKO, Marcela a Vít VLNAS. Sobě ke cti, umění ke slávě. Čtyři století uměleckého sběratelství v českých zemích. Brno: Books & Pipes, 2019, 369 s. ISBN 978-80-7485-197-1. info
  • RUSINKO, Marcela. Snad nesbíráte obrazy? Cesty soukromého sběratelství moderního umění v českých zemích v letech 1948-1965. Brno: Books&Pipes Publishing, 2018, 352 s. ISBN 978-80-7485-157-5. URL info
  • SVOBODOVÁ, Kateřina. Donatoren, Mäzene, Sammler. V Brně: Moravská galerie, 2010, 135 s. ISBN 9788070272220. info
  • MUENSTERBERGER, Werner. Collecting : an unruly passion : psychological perspectives. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1994, xi, 295. ISBN 0691033617. info
    neurčeno
  • RUSINKO, Marcela. Josef Sudek sbírající. Neklidné zaujaté hledačství a diluviální vrstvy paměti. Kontexty : Centrum pro studium demokracie a kultury. 2018, roč. 2018, č. 1, s. 50-58. ISSN 1803-6988. info
  • SLAVÍČEK, Lubomír. Cesta do hlubin sběratelovy duše. Sbírka moderního umění ostravského sběratele Vladimíra Kouřila ve světle jeho dopisů. Opuscula historiae artium. Praha: Masarykova univerzita, 2013, roč. 62, č. 1, s. 44-67. ISSN 1211-7390. Digitální knihovna FF info
  • SLAVÍČEK, Lubomír. Chuť kupovat živé umění. Z korespondence brněnského sběratele moderního umění Františka Dvořáčka. Opuscula historiae artium. Brno: Masarykova univerzita, 2012, roč. 61, č. 1, s. 58–75. ISSN 1211-7390. info
  • SLAVÍČEK, Lubomír. Zdroj radosti a přemýšlení - Antonín Procházka & jeho sběratelé v Brně a jinde. In Antonín Procházka 1882-1945. 1. vyd. Brno-Praha: Muzeum města Brna - Moravská galerie v Brně - Obecní dům, Praha, 2002, s. 182-199. publikace k výstavě. ISBN 80-86549-01-1. info
  • ŠIMON, Patrik. Jindřich Waldes, sběratel umění. Vyd. 1. Praha: Patrik Šimon - Eminent, 2001, 227 s. ISBN 809025683X. info
  • PEREC, Georges. Kabinet sběratele :historie jednoho obrazu. Translated by Kateřina Vinšová - Tomáš Vondrovic. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2001, 69 s. ISBN 80-7185-355-0. info
Výukové metody
Především přednášky, doplňkově aktivní participace studentů formou diskuse, individálních a skupinových projektů.
Metody hodnocení
Sledována je procentuální účast studentů na přednáškách, jejich aktivní zapojení v hodinách, aplikace dosud nabytých znalostí. Výstupem je závěrečný písemný znalostní test obsahující vizuální a kontextuálně-teoretickou část, případně i ústní zkouška.
Informace učitele
Kurz proběhne v prezenční/hybridní formě, nebo online prostřednictvím platformy MSTeams - s ohledem k aktuální situaci.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/DU2363