DU2542m Seminář: Antická ekfrasis a výtvarné umění – mezi slovem a obrazem

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Iva Adámková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 9:10–10:45 K33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pod termínem ekfrasis (lat. descriptio) rozumíme v širším slova smyslu literární respektive rétorický útvar, jehož prostřednictvím je možné velmi názorně popsat či vylíčit danou věc či skutečnost. V užším slova smyslu je za ekfrasis možné označit takový literární popis uměleckých děl, který se pomocí literárních prostředků snaží tato díla vizualizovat, ze čtenáře tak učinit „diváka“, jemuž sugeruje názornou představu o daném díle. S klasickými prototypy těchto popisů se setkáváme při líčení Achilleova štítu z 18. zpěvu Iliady a deskripci Aeneova štítu z 8. knihy Vergiliovy Aeneidy. Šíře rozličných možností využití ekfrasis v literárních dílech, různorodé intence autorů a literární tradice však daleko přesahují samotný rámec, který si stanovila antická rétorika. Seminář se bude snažit posluchačům poskytnout širokou škálu rozličných přístupů k látce, která umožní učinit si představu o ekfrasis od antiky po novověk. Zároveň bude sledována neustálá konfrontace s velkými antickými vzory, která je jak ve středověkých, tak novověkých dílech neustále patrná, i když se autoři mnohdy snaží od těchto velikánů distancovat.
Osnova
  • 1. Definice – o hranicích obrazu a řeči
  • 2. Základní funkce ekfrasis – k čemu slouží popisy v textu (rétorická funkce, interpolace ve vypravování, zvýšení napětí; od obrazu k textu – co znamená popisovat obraz; paragone – soupeření s ostatními uměními)
  • 3. Ekfrasis a její počátky v antice
  • 4. Prototypy ekfrasis: Homér a Vergilius
  • 5. Filostratovy „obrazy“, Dionysios z Halikarnasu, Lukianos ze Samostaty
  • 6. C. Claudianus - spojnice mezi antikou a středověkem
  • 7. Opat Suger a jeho umělecké památky; tapisérie z Bayeux – obraz a popis
  • 8. Ekfrais – antické popisy u Tiziána a Leonarda
  • 9. Ekfrasis u Vasariho
  • 10. Vypravování na tapisériích – habsburská propaganda
Literatura
  • A. S. Becker, The Shield of Achilles and the Poetics of Ekphrasis, Lanham 1995
  • Michaela J. Marek, Ekphrasis und Herrscherallegorie: Antike Bildbeschreibung im Werk Tizians und Leonardos, Köln 1985
  • E. Panofsky, Essay zum Problem der Beschreibung und Inhaltsdeutung der bildenden Kunst, 1932.
  • G. Boehm – H. Pfotenhauer, (vyd.), Beschreibungskunst- Kunstbeschreibung: Ekphrasis von der Antike bis zur Gegenwart, Würzburg 1993
  • H. Wandhoff, Ekphrasis: Kunstbeschreibungen und virtuelle Räume in der Literatur des Mittelalters, Berlin 2003.
  • Ch. Ratkowitsch (vyd.), Die poetische Ekphrasis von Kunstwerken: eine literarische Tradition der Grossdichtung in Antike, Mittelalter und früher Neuzeit, Wien 2006.
Výukové metody
Seminář, četba textů.
Metody hodnocení
Zápočet za písemný referát.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013.