DU2670mc Inscenační praxe divadla v 16. až 18. století

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jitka Ciampi Matulová (přednášející)
Mgr. Michal Konečný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Lubomír Slavíček, CSc.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Lubomír Slavíček, CSc.
Rozvrh
St 10:50–12:25 K31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Od závěru 15. století dochází v Evropě k prudkému rozvoji divadelní architektury, technických efektů i jevištních dekorací. Tento trend úzce souvisí s oblibou vysoce spektakulárních divadelních žánrů (přetrvávající vliv renesančních intermedií, vznik a rozvoj opery a baletu) a jejich sepětím se životem na aristokratických dvorech (od poloviny 17. století i s rozvojem veřejného měšťanského divadla). Přednáška v chronologickém přehledu a v historickém kontextu života dobových představitelů moci nastíní jednotlivé osobnosti tvůrců divadelní architektury i efemérních architektur exteriérových divadelních slavností, výtvarníky jevištních dekorací i kostýmů a osobnosti “vynálezců” mnohých vizuálních i akustických efektů. Problematika bude představena nejen prostřednictvím dochovaného obrazového materiálu a písemných pramenů v podobě bezprostředních záznamů událostí, ale zmíněny budou i dobové traktáty, zabývající se divadelní architekturou, ikonografií i formou divadelních dekorací a technickým provedením jevištních „zázraků”.
Osnova
  • 1) doznívající linie humanistického divadla: Andrea Palladio, Vincenzo Scamozzi
  • 2) linie iluzívního divadla: dvůr Medicejů ve Florencii (Bernardo Buontalenti, Giulio Parigi a následovníci)
  • 3) alžbětinská Anglie (Inigo Jones, John Webb)
  • 4) benátská veřejná divadla 2. poloviny 17. století
  • 5) dvůr Ludvíka XIV. (Giacomo Torelli, rod Vigarani, Jean Bèrain)
  • 6) středoevropské produkce Habsburků (Giuseppe Archimboldo, Giovanni a Ludovico Burnacini, rod Galli-Bibienů)
  • 7) scénografické experimenty Filippa Juvarry
  • 8) zámecká divadla aristokracie v českých zemích 16. až 18. století (Schwarzenberkové, Šporkové, Valdštejnové ad.)
  • 9) Josef Platzer a Nostické divadlo v Praze
  • 10) z autorů dobových traktátů: Sebastiano Serlio da Bolognese, Barbaro d´Aquilea, Giacomo Barozzi da Vignola, Guido Ubaldus, Niccolo Sabbattini, Joseph Furtenbach, ad.
Literatura
  • • František Černý (red)., Dějiny českého divadla I-III, Praha 1968, 1969, 1977.
  • • Jiří Hilmera, Perspektivní scéna 17. a 18. století v Čechách, Praha 1964.
  • • Vitruvius, Deset knih o architektuře, Praha 1953.
  • • Oscar G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999.
  • • Andrea Rousová (ed.), Tance a slavnosti v 16. - 18. století, Praha 2008.
  • • Antonín Bartušek, Zámecká a školní divadla v českých zemích: materiály k vývoji divadelního prostoru a výrazových prostředků, České Budějovice 2010.
  • • Helena Spurná, Nástin vývoje inscenační praxe v operním divadle, in: Eadem (ed.), Hudební divadlo jako výzva, Praha 2004.
  • • Jan Port, Divadelní výtvarníci staré Prahy I-II, in: Kniha o Praze (Pražský almanach), redig. A. Rektorys, Praha 1932.
  • • Josef Furtenbach, Prospektiva. Základy kukátkového divadelního prostoru, Praha 1944.
  • • Pavla Pešková, Zámecká divadla rodu Valdštejnů v Čechách a na Moravě, Brno 2006.
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemný test

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/DU2670mc