DU2865 Personalities of the Advertisement Production in Czechoslovakia, 1918-1938

Faculty of Arts
Autumn 2018
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Helena Maňasová Hradská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Department of Art History – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Helena Maňasová Hradská, Ph.D.
Supplier department: Department of Art History – Faculty of Arts
Timetable
Thu 8:00–9:40 T103
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Přednášky představí přední výtvarníky, teoretiky a majitele ateliérů či reklamních poraden meziválečného Československa v kontextu mezinárodně úspěšných tendencí (stylů, konceptů a teorií): Vilém Rotter, Emil Weiss, Höns, Leo Heilbrunn, Eduard Milén, František Kardaus, Zdeněk Rykr, František Zelenka, Albert Jonáš, A. Jakesch aj.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti budou seznámeni s dobovými praktikami, propagačními prostředky, s diskurzem o reklamě, teoretickými a praktickými příručkami, s fenoménem nekalé reklamy a „vykrádání nápadů“, s vlivnými kampaně v tehdejším Československu i za hranicemi, s archivními prameny a dobovými periodiky.
Literature
    recommended literature
  • Knobloch, Iva – Vondráček, Radim (eds), Design v českých zemích 1900 – 2000. Academia 2016.
  • Štembera, Petr – Lawry, Nicholas : Czech Poster Between Wars 1918-1938. UPM a Czech center N.Y. 2001.
    not specified
  • Historie reklamy a podpory prodeje. In TELLIS, G. J. Reklama a podpora prodeje, 2000, s. 27–41.
  • Zdeněk Rossmann. Horizonty modernismu. MG Brno 2016.
Teaching methods
lecture
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2018/DU2865