DU3662 Konversatorium současných uměleckohistorických otázek

Filozofická fakulta
podzim 2000
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Určeno především doktorandům. Seminárním způsobem jsou čteny a diskutovány nejdůležitější texty současného dějepisu umění.
Osnova
  • (A) Metodologie dějin umění: 1. Dějepis umění ve struktuře "vědeckých revolucí" (Th. S. Kuhn, E.H. Gombrich, J. Bialostocki).& 2. Základní uměleckohistorické pojmy.& 3. Autonomní a heteronomní prostředky uměleckohistorické interpretace.& 4. Podoba času (George Kubler, Fernand Braudel).& 5. Styl a sloh: norma a forma (Paul Frankl, Meyer Schapiro).& 6. Struktura: styl a forma (tzv. druhá vídeAská škola, časopis Kritische Berichte, Otto Pächt).& 7. Dvě větve ikonologického zkoumání: Erwin Panofsky a Edgar Wind.& 8. Dějiny umění a "frankfurtská škola" (Walter Benjamin).& 9. Sociologické aspekty dějin umění (Arnold Hauser, Frederic Antal).& 9. Podmínky a možnosti interpretace (Ján Bakoš).& 10. Václav Richter a diagnóza "krize historismu".& 11. Problém "otevřenosti" uměleckého díla.& 12. Dějiny umění a dějiny kultury; "The New Art History". (B) Umělecké dílo v kontextu: 1. Hans Belting a "Konec dějin umění ?".& 2. "Ekologie uměleckého díla" (E.H. Gombrich, A. Chastel).& 3. Stylově kritický a znalecký přístup.& 4. Stylové dějiny nebo dějiny umělců ? 5. Úvod do hermeneutiky.& 6. Umění a psychologie.& 7. Dějiny umění jako dějiny mentalit a kultury.& 8. Umění v kontextu. Role diváka ("Rezeptionsgeschichte").& 9. "Kritická ikonologie" a návraty k Aby Warburgovi.& 10. Dialog jako "staronová" forma humanistického dějepisectví (M. Baxandall).& 11. Fotografie, nová média a prolegomena k současné filozofii umění.&
Literatura
  • Pächt, Otto. Methodisches zur kunsthistorischen Praxis. München 1977.
  • Kubler, Georg. The Shape of Time. New Haven 1962; Die Form der Zeit. Frankfurt a.M. 1982.
  • Belting, Hans. Das Ende der Kunstgeschichte. Eine Revision nach zehn Jahren. München 1995.
  • Vizuální teorie : současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Edited by Ladislav Kesner, Translated by Lucie Vidmarová - Ladislav Kesner. Vyd. tohoto souboru 1. Jinočany: H & H, 1997, 265 s. : i. ISBN 80-86022-17-X. info
  • D. Henrich-W. Iser, Theorien der Kunst. Frankfurt a.M. 1984.
  • (kol.) Kunstgeschichte - aber wie ? Berlin 1989.
  • Baxandall, Michael. Ursachen der Bilder. Berlin 1992.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Nepovinné, pro zájemce pouze doporučeno
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2000/DU3662