DVHs121 Monogatari: Prose Narratives in Japanese Theatre, Film and Literature

Faculty of Arts
Spring 2006
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s) (plus 1 credit for an exam). Recommended Type of Completion: k (colloquium). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. Joseph Rostinsky (lecturer), Dr. Július Gajdoš, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
Dr. Július Gajdoš, Ph.D.
Department of Theatre Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Zuzana Klusáčková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Japonské monogatari je jednoduchý pojem pro komplexní poetický kánon. Může znamenat jak legendu, tak i pověst nebo vyprávění, povídku, epizodu, ba i román. Slovy Milana Kundery, v textu monogatari se odvíjí poutavý příběh, který umí zaujmout a snad i poučit. Takový příběh je emocionálně vysoce laděný, a proto si dovede vynutit slzy a nebo smích diváka i čtenáře. Z pohledu evropského se může monogatari jevit jako sentimentální projekce japonského ducha (tamasii), kterého požírají city a transcendentální krásno smrti. Ať je tomu jakkkoliv, monogatari plní v japonské kultuře náznakových výrazů důležitou funkci v procesu narativní komunikace. Obsahem přednášek bude nejen stručný historický přehled žánrů monogatari, ale i podrobnější rozbor moderního textu a jeho adaptace pro divadlo a film.
Syllabus (in Czech)
  • 1. - 2. Z počátků monogatari. Vyprávění o Gendzim, román z 10. stol., od Lady Murasaki 3. Legendární vyprávění z japonských kronik: kodziki 4. Rozpustilá baroková vyprávění Ihary Sakaku o všelijaké lásce, sexu, zradě a sebevraždě (17. stol.) 5. - 6. Otevřený Nippon a vliv evropské kultury. Případ Soseki Nacume a Mori Ogai (19.-20.stol.) 7. Povídka Rašomon Akutagawy Rjunosuke, filmové zpracování od Kurosawy Akira. 8. O čem vypráví Tanizaki Dziniciro ve Svastice (Mandzi, 1928) a jak to reinterpretuje Lillian Cavani ve svém filmu (1985) 9. Vizuální metafora v románu Tanečnice z Izu od Kawabaty Jasunari 10. Mimesis krásna a jeho negace v Zlatém pavilonu od Misimy Jukio 11. Dramatické gesto v Madame de Sade (1965) od Misimy Jukio 12. Funkce monogatari v procesu generování multiplicitních významových forem: moderní japonské divadlo a film.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught only once.
The course is taught: in blocks.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/DVHs121