FF:DVHs121 Monogatari - Course Information
DVHs121 Monogatari: Prose Narratives in Japanese Theatre, Film and Literature
Faculty of ArtsSpring 2006
- Extent and Intensity
- 2/0. 3 credit(s) (plus 1 credit for an exam). Recommended Type of Completion: k (colloquium). Other types of completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. Joseph Rostinsky (lecturer), Dr. Július Gajdoš, Ph.D. (deputy)
- Guaranteed by
- Dr. Július Gajdoš, Ph.D.
Department of Theatre Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Zuzana Klusáčková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Japonské monogatari je jednoduchý pojem pro komplexní poetický kánon. Může znamenat jak legendu, tak i pověst nebo vyprávění, povídku, epizodu, ba i román. Slovy Milana Kundery, v textu monogatari se odvíjí poutavý příběh, který umí zaujmout a snad i poučit. Takový příběh je emocionálně vysoce laděný, a proto si dovede vynutit slzy a nebo smích diváka i čtenáře. Z pohledu evropského se může monogatari jevit jako sentimentální projekce japonského ducha (tamasii), kterého požírají city a transcendentální krásno smrti. Ať je tomu jakkkoliv, monogatari plní v japonské kultuře náznakových výrazů důležitou funkci v procesu narativní komunikace. Obsahem přednášek bude nejen stručný historický přehled žánrů monogatari, ale i podrobnější rozbor moderního textu a jeho adaptace pro divadlo a film.
- Syllabus (in Czech)
- 1. - 2. Z počátků monogatari. Vyprávění o Gendzim, román z 10. stol., od Lady Murasaki 3. Legendární vyprávění z japonských kronik: kodziki 4. Rozpustilá baroková vyprávění Ihary Sakaku o všelijaké lásce, sexu, zradě a sebevraždě (17. stol.) 5. - 6. Otevřený Nippon a vliv evropské kultury. Případ Soseki Nacume a Mori Ogai (19.-20.stol.) 7. Povídka Rašomon Akutagawy Rjunosuke, filmové zpracování od Kurosawy Akira. 8. O čem vypráví Tanizaki Dziniciro ve Svastice (Mandzi, 1928) a jak to reinterpretuje Lillian Cavani ve svém filmu (1985) 9. Vizuální metafora v románu Tanečnice z Izu od Kawabaty Jasunari 10. Mimesis krásna a jeho negace v Zlatém pavilonu od Misimy Jukio 11. Dramatické gesto v Madame de Sade (1965) od Misimy Jukio 12. Funkce monogatari v procesu generování multiplicitních významových forem: moderní japonské divadlo a film.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught only once.
The course is taught: in blocks.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/DVHs121