DVQ060 Kritická praxe

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ilona Horváthová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Vendula Kacetlová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Barbora Liška (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Margita Havlíčková
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Karolína Stehlíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 16:00–17:40 G01
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je určen bez rozdílu stupně studia každému, kdo má zájem o kritickou a redakční praxi, či tomu, kdo by se rád zdokonaloval ve formulování svých myšlenek o současném divadle a tanci nebo chtěl kultivovat svůj psaný projev. V rámci předmětu získá student exkluzivně na příkladu online časopisu Mloki a tištěného časopisu Kod představu o tom, co vše obnáší práce v redakci časopisu od těch nejpragmatičtějších záležitostí jako je například získání finanční podpory až po nejkonkrétnější činnosti, které redaktor vykonává. V rámci jednoho semináře proběhne panelová diskuze s mladými českými a slovenskými kritiky, kteří nabídnou studentům pohled na problematiku přímo z praxe z vlastní zkušenosti. Po absolvování předmětu Kritické theatrum – Reflexe divadla a kritická praxe by měl být student schopen písemně vyjádřit svůj názor na shlédnuté představení a orientovat se v základní tématech, týkajících se divadelní kritiky. U účastníků semináře se předpokládá aktivní účast a ochota a schopnost diskutovat, zájem o problematiku, příprava dvou kratších recenzí na začátku a před koncem semestru na vybrané divadelní či taneční představení a vypracování jedné recenze na libovolně zvolené divadelní či taneční představení, která projde redakcí a poté bude vydána na recenzní platformě Kritické theatrum.
Osnova
  • Předmět je zaměřen z části teoreticky a z části prakticky. Během semestru se budou za prvé diskutovat vybraná zásadní témata týkající se kritiky divadla, za druhé budou účastníci zkoušet psaní kratších texů a reflexi divadelního zážitku v praxi prostřednictvím stylistických cvičení. Vedle klasických přístupů k reflexi budou mít účastníci možnost si vyzkoušet i experimentálnější metody, jak přistoupit k reflexi divadla. Poslední tematický okruh je věnován setkání a diskuzi s pozvanými hosty z oboru divadelní kritiky. Následující výčet bodů neodpovídá lineární struktuře semináře, ale představuje jednotlivé tematické bloky, z nichž kurz sestává. • 1. Redakční a kritická teorie a praxe (seminární část s Mgr. Katarínou Cvečkovou, redaktorkou časopisu kod a šéfredaktorkou online časopisu Mloki) • 2. Co a jak psát o současném divadle a tanci a proč je reflexe umění důležitá? (metodika reflexe a psaní, různorodé přístupy) • 3. Pozice kritika ve společnosti a možnosti uplatnění • 4. Stylistická cvičení • 5. Experimentální reflexe divadla a tance • 6. Společná návštěva divadla a diskuse o shlédnutém představení v restauračním zařízení • 7. Diskuze o dvou vlastních textech napsaných na začátku a na konci semestru podpořená zpětnou vazbou zkušenějších recenzentek • 8. Setkání a panelová diskuze s mladými profesionálními kritiky
Literatura
    povinná literatura
  • MOJŽIŠOVÁ, Iva. Kritika porozuměním. Edited by Martin Mojžiš, Translated by Jiří Fiala. 1. vyd. Praha [i.e. Břeclav]: Malovaný kraj, 2011, 162 s. ISBN 9788090495609. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Stylistika pro žurnalisty. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 289 stran. ISBN 9788024729794. URL info
  • ČERNÝ, Václav. Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Vyd. 1. V Brně: Blok, 1968, 81 s. URL info
  • CHALUPECKÝ, Jindřich. Umění dnes. Praha: Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1966. info
    doporučená literatura
  • PROCHÁZKA, Miroslav. Problém estetických a uměleckých hodnot a funkce umělecké kritiky. Praha: Ústřední dům armády, 1968. Kompas.
  • FISHER, Mark. How to write about theatre. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2015. ISBN 978-1-4725-2054-8.
  • NIEDERLE, Rostislav. Pojmy estetiky: analytický přístup. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 158 s. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, FF, sv. č. 393. ISBN 978-80-210-5307-6. Digitální knihovna FF MU info
  • KESNER, Ladislav, ed. Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech (2.rozšířené vydání). Jinočany: H & H, 2005, 372 s. ISBN 80-7319-043-5. info
  • FRYE, Northrop. Anatomie kritiky : čtyři eseje. Edited by Harold Bloom, Translated by Sylva Ficová. Vyd. 1. Brno: Host, 2003, 440 s. ISBN 8072940783. info
  • HÁJEK, Jiří. Teorie umělecké kritiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 230 p. info
  • LESSING, Gotthold Ephraim. Hamburská dramaturgie. Edited by Josef Pospíšil. V Praze: Pavel Prokop, 1941, 254 s. info
Výukové metody
Diskuze nad vybranými tématy a diskuze s hosty, stylistická cvičení, písemná cvičení, kreativní přístup k reflexi divadla, vytvoření dvou kratších textů, drobné domácí úkoly spojené s reflexí divadla (čtení, psaní, praktické úkoly)
Metody hodnocení
U účastníků semináře se předpokládá aktivní účast, plnění drobných domácích úkolů spojených s reflexí divadla (čtení, psaní, praktické úkoly), příprava dvou kratších recenzí na začátku a před koncem semestru a vypracování jedné recenze pro Kritické theatrum (max. 2500 znaků).
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/DVQ060