ESA050 Shakespeare, Forgiveness & Miracles

Faculty of Arts
Spring 2006
Extent and Intensity
1/1. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.
Department of Aesthetics – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D.
Timetable
Tue 15:00–16:35 zruseno D22
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 225 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/225, only registered: 0/225, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/225
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 15 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Motiv odpuštění je u Shakespeara tak častý, že jej můžeme právem považovat za základní znak jeho dramaturgie. Třebaže i v antické dramatice nacházíme obdobu motivu odpuštění v oblasti sakrálního "usmíření"(Aischylos) a třebaže i autoři evropského novověku dramaticky rozvíjejí odpuštění v intencích novozákonních přikázání (Corneille, Schiller, Goethe) v dramatickém napětí mezi trestající spravelností a odpouštějící milostí, Shakespearovo dílo, zvláště jeho pozdní dramata (Lear, Zimní pohádka, Cymbelín, Bouře, Pericles), je hluboce prostoupeno vírou v sílu odpuštění (forgiveness, pardon, mercy, indulgence, grace).
Zázraky (miracles, the supernatural) nejsou u Sh. jen dědictvím dramatické techniky středověkých "miracle plays", jejichž inspirace nacházíme v pozdních Shakespearových "romancích"; jsou snad i hlubším výrazem Shakespearovy náboženské zkušenosti, jak je patrné například z řeči starého Lafeua (All's Well That Ends Well, II 3): "Vykládá se, že už se nedějí zázraky, a mezi našimi filosofy existují i takoví, co z toho, co je nadpřirozené a mimořádné, dělají něco normálního a všedního. To je pak příčinou toho, že si s příčinami hrůz zahráváme a uchylujeme se k zdánlivým poznatkům tam, kde bychom se měli poddat nepoznané bázni."
Syllabus
  • 1. Motiv odpuštění a jeho filozofické a náboženské kořeny. K psychologii viny, msty, odpykání a odpuštění.
  • 2. Odpuštění v Shakespearových Historiích (R2 - I,1, IV,1; H4 - IV,3; V,5; H5- II,2, H6 part II. III,3; part 3 II,6, R3- III,7; V,5)
  • 3. Odpuštění v Komediích: (Two Gentlemen V,4; As You Like It V,4; All's Well V,3; Measure II,2; II,4; III,1, III,2)
  • 4. Odpuštění v Tragédiích: (Hamlet III,3; Lear IV,6; V,3; Julius Caesar III,1; Othello II,3; IV,2; V,2; Macbeth V,1; Antony IV,10; Coriolanus V,3; V,6.
  • 5. Odpuštění v "Romancích": (Cymbeline V,5; Winter's Tale; Tempest V,1).
  • 6. Analýza zázraků 1) uzdravení: Macbeth, All's Well; 2) zmrtvýchvstání: Winter's Tale; Tempest; Cymbeline, Henry VIII.
  • 7. Implikace motivu zázraku pro techniku dramatu a pro výklad Shakespearovy osoby a díla.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: Kurs bude ukončen kolokviem.
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught only once.
General note: Předmět je vhodný pro všechny posluchače MU !.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/ESA050