ETBA126 Terénní výzkum II

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/40/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Roman Doušek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Daniel Drápala, Ph.D.
Ústav evropské etnologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Martina Maradová
Dodavatelské pracoviště: Ústav evropské etnologie – Filozofická fakulta
Předpoklady
Pro vstup do předmětu je doporučeno úspěšné ukončení předmětu ETBA124 Terénní výzkum I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Terénní výzkum II představuje další stupeň praktického nácviku základních etnografických metod při dokumentaci v terénu, práci s respondenty či prameny. Rozvíjí teoretické a praktické zkušenosti nabyté absolvováním Metod a technik etnologického výzkumu a Terénní výzkum I. Výzkum realizuje student individuálně po schválení tématu pedagogem, s nímž je zpráva z výzkumu konzultována.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu student bude ovládat základní výzkumné metody etnologie, bude schopen popsat jejich výhody i nevýhody. Student bude schopen formulovat výsledky svého výzkumu.
Osnova
  • 1. Instruktáž o tématu a metodě výzkumu.
  • 2. Studium literatury a podkladových materiálů.
  • 3. Navázání kontaktu s respondenty.
  • 4. Provedení výzkumu.
  • 5. Zpracování výzkumné zprávy.
Literatura
    doporučená literatura
  • NOSKOVÁ, Jana. Biografická metoda a metoda orální historie : na příkladu výzkumu každodenního života v socialismu. Vydání první. Brno: Etnologický ústav AV ČR, v.v.i., Praha - pracoviště Brno, 2014, 109 stran. ISBN 9788087112847. info
  • Dotazníky České národopisné společnosti. Edited by Daniel Drápala. Vyd. 1. Praha: Česká národopisná společnost, 2014, 163 s. ISBN 9788090527324. info
  • POSPÍŠILOVÁ, Jana a Lucie UHLÍKOVÁ. Folklor dětí a jeho etnologický výzkum : metodologická příručka. Vydání první. Brno: Etnologický ústav AV ČR, v.v.i. Praha - pracoviště Brno, 2014, 90 stran. ISBN 9788087112823. info
  • TONCROVÁ, Šárka. Praktická příručka k terénnímu výzkumu obecních a školních kronik. Vyd. 1. Brno: Etnologický ústav AV ČR Praha - pracoviště Brno, 2014, 159 s. ISBN 9788087112854. info
  • TONCROVÁ, Marta a Lucie UHLÍKOVÁ. Terénní výzkum etnokulturních tradic : metodologická příručka. Vyd. 1. Brno: Etnologický ústav AV ČR, Praha - pracoviště Brno, 2014, 80 s. ISBN 9788087112830. info
  • DOUŠEK, Roman. Úvod do etnologického výzkumu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 342 s. ISBN 9788021068834. info
  • BLAHŮŠEK, Jan. Identifikace a dokumentace jevů tradiční lidové kultury v České republice. Vyd. 1. Strážnice: Národní ústav lidové kultury, 2006, 75 s. ISBN 808615677X. info
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
Výukové metody
Teoretická příprava, terénní výzkum, čtení.
Metody hodnocení
Výzkumná zpráva.
Informace učitele
Navrhovaná témata výzkumu:

Hudební festival
Výzkum bude nahlížet vybraný hudební festival jako rituál rebelie a bude zkoumat pozitiva a limity takového chápání. Zaměří se na způsoby chování v rámci festivalu (konzum, oděv, zdobení, sexuální chování, hygiena) a bude si klást otázku, zda existují rozdíly oproti obvyklým způsobům chování aktérů. Na základě jejich srovnání se pokusí nahlédnout význam festivalů pro účastníky.

Taktiky chudých
Výzkum se zaměří na vybrané taktiky ekonomického chování (nakupování, chování v zaměstnání, alternativní způsoby bydlení, oděv, zdobení těla). Vedle jejich dokumentace se zaměří na jejich racionalizaci a bude si klást otázku, zda nedochází na straně vybraných segmentů společnosti ke konstrukci alternativních hodnotových a estetických vzorců.

Youtubeři, tiktokeři, lajfkaři a jiní
Výzkum se zaměří na vybrané aktéry publikující svoji produkci na sociálních sítích. Bude sledovat jejich tvorbu z obsahového hlediska a motivace jejich tvorby, a to zejména ve vztahu k samotné tvorbě.

Rekreační zájezd
Výzkum bude nahlížet vybraný rekreační zájezd pohledy inspirovanými v oblasti rituálů rebelie a přechodu. Zaměří se na způsoby chování v rámci rekreace (konzum, oděv, zdobení, sexuální chování, reflexe sociálního prostředí) a bude si klást otázku, zda existují rozdíly oproti obvyklým způsobům chování aktérů. Na základě jejich srovnání se pokusí nahlédnout význam rekreace pro účastníky. Ten bude zkoumán na základě role rekreačních zájezdů v každodennosti (např. strukturace času, výzdoba interiéru, plánování, paměť, ekonomika).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 7 dnů v terénu.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, jaro 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.