FAV062 Kinematografie Balkánu do roku 1989

Filozofická fakulta
jaro 2007
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednásku o kinematografiích jihovýchodní Evropy zahájíme v Rumunsku. Povsimneme si zánrového filmu (Sergiu Nicolaescu), autorských osobností (Lucian Pintilie, Mircea Veroiu, Dan Piţa, Mircea Daneliuc) a nové generace 90. let (Nae Caranfil). Z bulharské kinematografie nás bude zajímat poetický film (Rangel Valčanov, Binka Zeljazkovová), filmy inspirované povídkami Nikolaje Chajtova a díla tzv. migračního cyklu (Christo Christov). Z kinematografií bývalé Jugoslávie se zaměříme na tzv.novi film a černou vlnu (Aleksandar Petrović, Zivojin Pavlović, Dusan Makavejev), na podoby partyzánského filmu (Purisa Djordjević, Veljko Bulajić) a na přínos prazské skoly (Goran Paskaljević, Lordan Zafranović, Srdjan Karanović, Goran Marković, Rajko Grlić, Emir Kusturica). Budeme hovořit téz o vývoji národních kinematgrafií po rozpadu Jugoslávie. Literatura: Blazejovský, Jaromír (ed, 2001): Ex-jugoslávský film, Uherské Hradistě; Blazejovský, Jaromír (1998): Stav věcí (Stručný pohled na rumunskou kinematografii), Film a doba, No. 3, p. 124-130; Dudková, Jana (2001): Línie, kruhy a svety Emira Kusturicu, Bratislava; Holloway, Ronald (1986): The Bulgarian Cinema, London, Toronto; Iordanova, Dina (2003): Cinema of Flames: Balkan Film, Culture and the Media, Berkeley; Liehm, Mira & Liehm, Antonín J. (1980): The Most Important Art: Soviet and Eastern European Film After 1945, Berkeley, Los Angeles, London; Raczewa, Maria (1978): Nowy film bulgarski, Warszawa. Filmy: Balanţa (Dub, Lucian Pintilie 1992), Biče skoro propast sveta (Brzy bude konec světa, Aleksandar Petrović 1968), Bitka na Neretvi (Bitva na Neretvě, Veljko Bulajić 1969), Budjenje pacova (Probuzení krys, Zivojin Pavlović 1967), Bure baruta (Sud prachu, Goran Paskaljević 1999), Čovek nije tica (Člověk není pták, Dusan Makavejev 1965), Dom za vesanje (Dům k pověsení, Emir Kusturica 1987), Iacob (Jakob, Mircea Daneliuc 1987), Jutro (Jitro, Purisa Djordjević 1965), Kad budem mrtav i beo (Az budu mrtev, Zivojin Pavlović 1968), Ko to tamo peva (Kdo to tam zpívá, Slobodan Sijan 1980), Kozijat rog (Kozí roh, Metodi Andonov 1972), Lačenite obuvki na neznajnija vojin (Lakýrky neznámého vojína, Rangel Valčanov 1978), Lepa sela lepo gore (Krásné vesnice krásně hoří, Srdjan Dragojević, 1996), Ljubavni slučaj (Milostný příběh, Dusan Makavejev 1967), Mihai Viteazul (Poslední křízová výprava, Sergiu Nicolaescu 1971), Na malkija ostrov (Ostrov odsouzených, Rangel Valčanov 1958), Nuntă de piatră (Kamenná svatba, Dan Piţa, Mircea Veroiu 1972), O vară de neuitat (Nezapomenutelné léto, Lucian Pintilie 1994), Okupacija u 26 slika (Okupace v 26 obrazech, Lordan Zafranović 1978), Otac na sluzbenom putu (Otec na sluzební cestě, Emir Kusturica 1984), Pad Italiji (Pád Itálie, Lordan Zafranović 1981), Pădurea spânzuraţilor (Reflektor smrti, Liviu Ciulei 1964), Patul conjugal (Manzelské loze, Mircea Daneliuc 1993), Podne (Poledne, Purisa Djordjević 1966), Posledno ljato (Poslední léto, Christo Christov 1973), Privrzanijat balon (Připoutaný balón, Binka Zeljazkovová 1966), Rani radovi (Raná díla, Zelimir Zilnik 1969), Reconstituirea (Rekonstrukce, Lucian Pintilie 1969), San (Sen, Purisa Djordjević 1966), Sjećas li se Doli Bel (Vzpomínás na Dolly Bell?, Emir Kusturica 1981), Skupljači perja (Nákupčí peří, Aleksandar Petrović 1966), Slanceto i sjankata (Slunce a stín, Rangel Valčanov 1961), Tri (Tři, Aleksandar Petrović 1965), Underground (Emir Kusturica 1995), W. R. misterija organizma (W. R. mystéria organismu, Dusan Makavejev 1971), Zivot je lep (Zivot je krásný, Boro Drasković 1985).
Metody hodnocení
Povinně volitelná přednáška. Ukončení - kolokvium: filmografie 24 filmů k diskusi.
Informace učitele
Studijní materiály a zdroje: fondy knihovny a videotéky FAV a filmové projekce ve spolupráci s NFA Praha.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2007, podzim 2012.