FAV188 Barrandov: podnik, místo pracovní svět

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:30–14:05 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět zákonitostem produkčního systému a tzv. produkční kultury českého hraného filmu od 30. let do současnosti a vysvětlit její fungování na konkrétních příkladech kariér, projektů, profesních komunit a vývojových období.
Osnova
  • Barrandov v povědomí české veřejnosti již téměř 80 let vystupuje jako pomyslné centrum české filmové výroby, byť jeho skutečný význam a pozice se za tu dobu mnohokrát změnily. Je to fyzické místo zasazené do různých geografických vztahů k jiným částem Prahy, k ostatním složkám domácí kinematografie a ke konkurenčním centrům mezinárodního filmového průmyslu. Lze o něm uvažovat i jako podniku, který má svou obchodní strategii. Současně symbolizuje ohnisko filmařského světa či komunity, což se ovšem z velké části rozchází s realitou, protože čeští filmaři většinou pracovali a setkávali se jinde než na kopci vzdáleném 10 km od centra Prahy. V této přednášce Barrandov poslouží jako rámec pro úvahy o dějinách produkčního systému a produkční kultury českého filmu od 30. let do současnosti. Zaměříme se na organizační, společenské a umělecké proměny filmařské práce na pozadí politické historie českých zemí. Cílem výkladu bude odhalovat na konkrétních příkladech vztahy mezi uvedenými faktory (systémem výroby, komunitou filmařů a politickými dějinami) a konkrétními filmovými díly, styly a žánry. Přednáška bude současně zohledňovat mezinárodní vztahy a cizí vlivy, které na Barrandov vždy působily: jazykové verze ve 30. letech, německá výroba za války, sovětské zakázky po osvobození, koprodukce a takzvané runaway productions od 60. let do současnosti. Nevyhneme se ani otázce, jak Barrandov vypadá dnes a jak si lze představit jeho budoucnost ve světě globálních medií.
Literatura
  • Becker, Howard. Art Worlds. Berkley: University of California Press, 1982.
  • CALDWELL, John Thornton. Production culture : industrial reflexivity and critical practice in film and television. Durham: Duke University Press, 2008, x, 451. ISBN 9780822341116. info
  • GOLDSMITH, Ben a Tom O'REGAN. The film studio : film production in the global economy. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 2005, xiii, 231. ISBN 0742536807. info
  • BORDWELL, David, Janet STAIGER a Kristin THOMPSON. The classical Hollywood cinema : film style & mode of production to 1960. New York: Columbia University Press, 1985, xv, 506. ISBN 0231060556. info
  • Mayer, Vicki – Miranda J. Banks – John Thornton Caldwell (eds.). Production Studies. Cultural Studies of Media Industries. New York and London: Routledge, 2009
  • SZCZEPANIK, Petr. Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let. 1. vyd. Brno: Host, 2008, 536 s. Host. ISBN 978-80-7294-316-6. info
Výukové metody
Přednášky.
Metody hodnocení
Písemný test
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2011/FAV188