FAV189 Produkční kultura českého filmu

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:10–15:45 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět produkční kultuře českého hraného filmu a Filmového studia Barrandov na konkrétních příkladech filmů, osobností a týmů.
Osnova
  • Seminář se věnuje analýze české produkční kultury (tj. filmařské komunity jako specifické lokální kultury, která sdílí určitá místa, rituály, formy komunikace a sebeporozumění) na konkrétních příkladech vybraných filmařských osobností a kontroverzních filmů.
  • V centru pozornosti semináře bude období zestátněné kinematografie. Seminář bude sledovat dva základní aspekty produkce:
  • a) systém výroby celovečerních hraných filmů (zvláště z hlediska organizačního, ekonomického a politického),
  • b) produkční kulturu čili pracovní postupy, hierarchie, hodnoty a normy filmařské komunity a způsoby, kterými vnímala a interpretovala sebe samu – to vše na pozadí širších historických proměn. Tyto dva aspekty dějin filmové produkce bude zkoumat na úrovni základních jednotek filmové praxe, které lze rozdělit do tří úrovní:
  • a) výrobní/tvůrčí/dramaturgické skupiny: „producentská“ centra v podmínkách zestátněné kinematografie, kdy hlavním producentem je vždy stát;
  • b) tvůrčí a výrobní štáby: základní realizační týmy, vyznačující se specifickou dělbou práce, pracovními postupy, hierarchiemi profesí a mechanismy pro začlenění/vyloučení adeptů;
  • c) profesní, odborové a politické organizace filmařů: platformy reprezentace zájmů profesní komunity vůči nadřízeným orgánům a společnosti, ale také nástroje politické kontroly na nejnižší úrovni.
  • Základní výzkumná otázka zní: jak se proměňoval systém a kultura produkce na pozadí politických, hospodářských a společenských proměn, jak se tyto velké dějiny (ne)projevovaly v kariérách jednotlivců a životě profesní komunity, jaké lze identifikovat vztahy mezi produkční kulturou a samotnými filmy?
  • Dílčí otázky budou ilustrovány na případech konkrétních filmů, tvůrců, tvůrčích týmů a filmových produkcí.
  • Seminární úkoly se budou dělit do 4 základních typů:
  • 1. produkční historie: filmy-kauzy; hl. zdroj: Archiv Barrandov Studio; příklady: Císařův pekař, Botostroj, Tři přání, Frona, Marketa Lazarová ad. (dle obsahu fondů v ABS)
  • 2. kariéra a reputace v dějinách; hl. zdroj: (auto)biografie, posudky, sebekritiky, rozhovory, orální historie; příklady: Elmar Klos, Bohumil Šmída, Otakar Vávra, Martin Frič, Josef Zora, Miloslav Hůrka
  • 3. matching analysis: semi-permanent work groups; zdroj: filmografie výrobní/tvůrčí skupiny, zápisy z porad skupiny
  • 4. závěry ze zúčastněného pozorování při natáčení; zdroj: terénní poznámky ze stáže na natáčení
Literatura
  • SZCZEPANIK, Petr. Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let. 1. vyd. Brno: Host, 2008, 536 s. Host. ISBN 978-80-7294-316-6. info
Výukové metody
Seminář.
Metody hodnocení
Samostatný výzkumný úkol.
Informace učitele
Rozpis seminárních úkolů:

26. 9.: Petr Knepr: Botostroj (produkční historie)
3. 10: Tereza Bajerová: Produkční svět současné české dokumentaristiky: Vít Klusák (závěry ze zúčastněného pozorování)
10. 10. [Caldwell]
17. 10.: Zuzana Rabčanová: Císařův Pekař (produkční historie); Jan Cach: Martin Frič (kariéra)
24. 10.: Eva Pjajčíková: Svěrák+Smoljak jako autorská dvojice a centrum širšího tvůrčího týmu; Ivana Fraňková: Elmar Klos (kariéra)
31. 10.: Eva Pjajčíková: Svěrák+Smoljak jako autorská dvojice a centrum širšího tvůrčího týmu; Jana Štefanovie: Tři přání (produkční historie)
7. 11.: Markéta Kuncová: Bohumil Šmída (kariéra), Květová: Frona
14. 11.: Jana Vlasáková: Art department a runaway production (závěry ze zúčastněného pozorování). Daniela Paulová: Costume department a runaway production (závěry ze zúčastněného pozorování).
21. 11.: Martin Kárný: Otakar Vávra (kariéra); Tomášek Zdenek: Miloš Forman (kariéra)
28. 11.: Dominika Bäuchelová: Marketa Lazarová (produkční historie)
5. 12.: Adéla Kokešová: Production department a runaway production (závěry ze zúčastněného pozorování)
12. 12. [Wasko]
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2011/FAV189