FAV285 Czech film music of the 1960s

Faculty of Arts
Spring 2015
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D. (lecturer), PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Department of Film Studies and Audiovisual Culture – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Film Studies and Audiovisual Culture – Faculty of Arts
Timetable
Tue 15:50–19:05 C34
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The goal of the course is to provide students with information about main personae, works and tendencies of Czech film music of the 1960s and with basic skills and theoretical instruments for analysing phenomenon of film music.
Syllabus
  • (1) Theoretical and analytical approaches to film music as a part of film style; main terms and concepts.
  • (2) Metamorphoses of the Czech film music of the 1960s.
  • (3) Late production of Jiří Srnka – the decay of classical symphonic style and methamorphoses of its functions (Zlaté kapradí, Romance pro křídlovku, Kladivo na čarodějnice).
  • (4) Julius Kalaš – Dalibor C. Vačkář – Jiří Sternwald – Štěpán Lucký – Jiří Šust (Fantom Morrisvillu, Nejlepší ženská mého života, Transport z ráje, …a pátý jezdec je Strach, Sedm havranů, Ostře sledované vlaky, Rozmarné léto, Skřivánci na niti, Zabitá neděle).
  • (5) Zdeněk Liška and the perspectives of research of his work.
  • (6) Cooperation between František Vláčil and Zdeněk Liška.
  • (7) Svatopluk Havelka, especially his cooperation with Vojtěch Jasný (Až přijde kocour, Kdo chce zabít Jessii?, Všichni dobří rodáci).
  • (8) Jan F. Fischer – Miloš Vacek (Spanilá jízda, Král Šumavy, Atentát).
  • (9) Jan Novák – Luboš Fišer (Závrať, Naděje, Bláznova kronika, Ať žije republika, Kočár do Vídně, Noc nevěsty, Případ pro začínajícího kata, Valerie a týden divů, Hlídač).
  • (10) Film music of the New Wave films. Plurality of approaches; poetics of directors and „auteurs“; other important movies (Démanty noci, Žert etc.).
  • (11) "Forman's school" and film music. "Veristic" and quasi-documentary poetics. The importance of diegetic and "low" music.
  • (12) Music films.
Literature
    required literature
  • MATZNER, Antonín and Jiří PILKA. Česká filmová hudba. Praha: Dauphin, 2002, 453 s. ISBN 80-7272-013-9. info
  • LEXMANN, Juraj. Teória filmovej hudby. Bratislava: Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied, 2006, 182 s. ISBN 8089135064. info
    recommended literature
  • COOKE, Mervyn. Dějiny filmové hudby. Translated by David Petrů. 1. vyd. Praha: Casablanca, 2011, 567 s. ISBN 9788087292143. info
  • BORDWELL, David and Kristin THOMPSON. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. Translated by Petra Dominková - Jan Hanzlík - Václav Kofroň. 1. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2011, 639 stran. ISBN 9788073312176. info
  • BROWN, Royal S. Overtones and undertones : reading film music. Berkeley: University of California Press, 1994, x, 396. ISBN 0520085442. info
  • LISSA, Zofia. Estetyka muzyki filmowej. Kraków: PWM, 1964.
  • BENEŠOVÁ, Marie. Vývoj filmového vyjadřování. Praha: Československý filmový ústav, 1972. info
  • PŘÁDNÁ, Stanislava, Zdena ŠKAPOVÁ and Jiří CIESLAR. Démanty všednosti :český a slovenský film 60. let : kapitoly o nové vlně. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2002, 387 s. ISBN 80-86102-17-3. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Zdeněk Pololáník a Žert : Několik marginálií k filmové hudbě (Zdeněk Pololáník and The Joke : Few margins on film music). Film a doba : čtvrtletník pro filmovou a televizní kulturu. Praha: Sdruž. přátel odborného filmového tisku, 2011, roč. 57, č. 2-3, p. 71-73. ISSN 0015-1068. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Disparita funkcí hudby ve "veristickém" filmu : Hoří má panenko (Disparity of functions of music in "veristic" film : The Firemen's Ball). In Batistová, Anna. Hoří, má panenko : Barevná komedie, v níž se tancuje, krade a hasí. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2012, p. 108-129. ISBN 978-80-7004-150-5. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Ďáblova past : několik poznámek k úloze hudby v "barokním" filmu (Devil's Trap : Several Observations on Functions of Music in the "Baroque" Film). Opus musicum : hudební revue. Brno: Opus musicum, 2012, roč. 44, č. 4, p. 17-27. ISSN 0862-8505. info
  • ČERNÍČEK, Jan: Od dechovky k symfonické fresce. Rodáci jako polyžánrové dílo Svatopluka Havelky. In: Čechová, Briana (ed.): Všichni dobří rodáci. Praha: Národní filmový archiv, 2013, s. 114–139.
  • ČERNÍČEK, Jan: Hudba k filmu Marketa Lazarová. In: Gajdošík, Petr (ed.): Marketa Lazarová. Studie a dokumenty. Praha: Casablanca, 2009, s. 107–149.
  • SMEJKAL, Zdeněk – FUKAČ, Jiří: Filmová hudba. In: Fukač, Jiří – Macek, Petr – Vysloužil, Jiří (edd.): Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997, s. 219–221.
  • ZAPLETAL, Miloš: Filmová hudba jako součinitel realizace menzelovské poetiky v Ostře sledovaných vlacích. In: Skupa, Lukáš (ed.): Ostře sledované vlaky. Praha: Národní filmový archiv, 2014, s. 112–135.
  • MATZNER, Antonín: Hudební film. In: Fukač, Jiří – Macek, Petr – Vysloužil, Jiří (edd.): Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997, s. 303–305.
    not specified
  • CODE, David J.: Don Juan in Nadsad: Kubrick's Music for A Clockwork Orange. Journal of the Royal Musical Association, 2014, roč. 139, č. 2, s. 339–386.
Teaching methods
Lectures with AV projections, reading, class discussion. E-learning support.
Assessment methods
Active participation in discussions is requested. The course ends with final discussion.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2015/FAV285