FAV309 Zdeněk Liška and his film music

Faculty of Arts
Spring 2017
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D. (lecturer), PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Department of Film Studies and Audiovisual Culture – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Film Studies and Audiovisual Culture – Faculty of Arts
Timetable
Tue 12:30–14:05 U34
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The goal of the course is to acquaint students with the life and work of Zdeněk Liška (1922–1983), a key figure of the Czechoslovak film music and a composer who, from the late 1940s to the early 1980s, concentrated exclusively on composing film music.
Syllabus
  • (1) Historical, theoretical and aesthetic-analytical approaches to the research on film music. (2) Transformations of Czech film music from the 1940s to the 1980s. (3) Background of Liška's style and poetics: the Prague Conservatoire (Rudolf Karel); modernism [moderna] vs. interwar avant-gardes; popular music; the impact of Janáček and Martinů. (4) Zlín period: the music for nonfiction films. (5) The 1950s and a genesis of Liška's poetics. (6) Collaboration between František Vláčil and Zdeněk Liška: tandem poetics? (7) Liška's music in the 1960s. (8) Liška's music in the period of "normalization". (9) Liška and serial, electroacoustic/concrete, aleatoric and timbre music. (10) Liška's exploitations of popular/functional/banal music. (11) Liška's film music and the representations of history. (12) The possibilities of the research on Liška's work; filmography; bibliography; reception.
Literature
  • ČERNÍČEK, Jan. Hudba k filmu Marketa Lazarová. In: Gajdošík, Petr (ed.). Marketa Lazarová: Studie a dokumenty. Praha: Casablanca, 2009, s. 107–149.
  • PŘÁDNÁ, Stanislava – ŠKAPOVÁ, Zdena – CIESLAR, Jiří. Démanty všednosti: Český a slovenský film 60. let. Kapitoly o nové vlně. Praha: Pražská scéna, 2002.
  • ZAPLETAL, Miloš. Filmová hudba jako součinitel realizace menzelovské poetiky v Ostře sledovaných vlacích. In: Skupa, Lukáš (ed.). Ostře sledované vlaky. Praha: Národní filmový archiv, 2014, s. 112–135.
  • ČERNÍČEK, Jan. Od dechovky k symfonické fresce. Rodáci jako polyžánrové dílo Svatopluka Havelky. In: Čechová, Briana (ed.). Všichni dobří rodáci. Praha: Národní filmový archiv, 2013, s. 114–139.
  • MATZNER, Antonín – PILKA, Jiří. Česká filmová hudba. Praha: Dauphin, 2002.
  • ČERNÍČEK, Jan. Hudba Zdeňka Lišky k filmu Marketa Lazarová. Diplomní práce. Praha: FF UK, 2008.
  • ZAPLETAL, Miloš. Ďáblova past – několik poznámek k úloze hudby v „barokním“ filmu. Opus musicum 44, 2012, č. 4, s. 17–27.
  • ZAPLETAL, Miloš. Disparita funkcí hudby ve „veristickém“ filmu. In: Batistová, Anna (ed.). Hoří, má panenko: barevná komedie, v níž se tancuje, krade a hasí. Praha: Národní filmový archiv, 2012, s. 108–129.
  • ZAPLETAL, Miloš. V mezích socialistického realismu i proti nim: Trojanova hudba ke Starým pověstem českým. In: Česálková, Lucie (ed.). Staré pověsti české. Praha: Národní filmový archiv, 2015, s. 78–103.
  • ŠKAPOVÁ, Zdena. František Vláčil – monografická studie. Pokus o vymezení tvůrčího typu. Rigorózní práce. Praha: FF UK, 1977.
  • KLUSÁK, Pavel. I věci nejstarší leží v síti přítomného času (Poznámky k sound designu Markety Lazarové). In: Gajdošík, Petr (ed.). Marketa Lazarová: Studie a dokumenty. Praha: Casablanca, 2009, s. 150–153.
Teaching methods
Lectures with AV projections. Oral exam.
Assessment methods
The course ends with oral exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2017/FAV309