FAV318 Dramaturgicko-scénáristické praktikum pro dokumentární film

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/4. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. BcA. Miroslav Vlček, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:10–15:45 U34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem semináře je osvojení základních sceénaristických a dramaturgicko-analytických dovedností a jejich rozvinutí na konkrétním materiálu – námětu dokumentárního filmu. Kurz vychází ze syntetičnosti audiovizuálního díla a zaměřuje se na chápání struktury, práce s motivy, rytmem, významy, a to jak ve složce skladebné, tak i v užití jednotlivých nástrojů zvukového (slovo, hudba, ruch) a obrazového (záběr, mizanscéna, grafika) média. Studenti se naučí jak napsat námět dokumentárního filmu, jakou roli při připravě námětu mají obhlídky a jak o námětech debatovat tak, aby to bylo autorům ku prospěchu.
Osnova
  • 1. Úvod, představení vyučujícího a studentů, zadání kurzu 2. Konzultační hodina Studenti představí své nápady v nerozpracovaných konceptech a následně o nich skupina debatuje. 3. Inspirace I Vyučujícím představí připravené dokumentární filmy, které jsou obsahovo nebo formálně inspirativní pro studenty a jejich projekty. 4. Vzájemná dramaturgie I Společné konzultace projektů. Každý ze studentů je zároveň scénaristem a zároveň dramaturgem. 5. Návštěva dramaturga I Zkušený dramaturg komentuje náměty studentů. 6. Inspirace II Vyučujícím představí připravené dokumentární filmy, které jsou obsahovou nebo formálně inspirativní pro studenty a jejich projekty. 7. Obhlídky - jak na to? Vyučující představí koncept obhlídek, jejich roli při vývoji dokumentárního filmu a také na praktických příkladech ukáže, jak základní obhlídky provést. 8. Obhlídky - co z nich vyčíst? Studenti na hodinu připraví různé typy obhlídek (objektů, respondentů, fenoménů...) a následnou analýzou se celá skupina naučí, co se jde z dobrých obhlídek vyčíst. 9. Konzultační hodina Hodina proběhne formou individuálních konzultací nad náměty v případě, že studenti budou mít zájem o individuální konzultace, v opačném případě proběhne hodina formou skupinových konzultací. 10. Vzájemná dramaturgie III Společné konzultace projektů. Každý ze studentů je zároveň scénaristem a zároveň dramaturgem. 11. Příprava na pitching Veřejná prezentace projektu – jak na to? 12. Pitching projektů I Studenti představují své projekty, zároveň ale simulují fungovaní komise fondu rozdělujícího prostředky. 13. Pitching projektů II
Literatura
    povinná literatura
  • Palúch, Martin. Autorský dokumentárny film na Slovensku po roku 1989.
  • MOTAL, Jan. Základní problémy dramaturgie. In Nové trendy v médiích II: rozhlas a televize. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 45-79, 34 s. ISBN 978-80-210-5826-2. URL info
  • NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010, 316 s. ISBN 9788073311810. info
  • NOVOTNÝ, David Jan. Budování příběhu, aneb, Demiurgie versus dramaturgie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 234 s. ISBN 9788024613062. info
    doporučená literatura
  • Náhradní obsah: Aronsonová, L. Scénář pro 21. století. 2014
  • NICHOLS, Bill. Engaging cinema : an introduction to film studies. 1st ed. New York: W. W. Norton & Co., 2010, xxvii, 545. ISBN 9780393934915. info
  • GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. Translated by Ladislav Šerý. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004, 507 s. ISBN 8073310236. info
  • BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004, 145 s. ISBN 8073310104. info
  • GOGOLA ML., Jan. Smrt dokumentárnímu filmu! Ať žije film! Od díla k dění. Praha: FAMU, 2001. URL info
  • PLANTINGA, Carl R. Rhetoric and representation in nonfiction film. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 1997, x, 255. ISBN 0521573262. info
Výukové metody
Seminární diskuze nad zadaným materiálem, domácí příprava námětu a četba. Osnova a jednotlivé části kurzu jsou modifikovatelné podle potřeb a očekávání studentů.
Metody hodnocení
Zápočet je udělen na základě vypracování námětu, na kterém se skupina shodne, že je přijatelný. Kurz je koncipován jako seminář, a proto se od studentů očekává aktivní účast na seminářích, kde je účast povinná.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018.