FAVBKalt6 Dějiny evropských filmových koprodukcí - možnosti výzkumu

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 4. 5. 9:00–12:40 C34, 14:00–15:40 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 69 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/69, pouze zareg.: 0/69, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/69
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se současným stavem výzkumu dějin filmových koprodukcí, každé téma bude současně doprovázeno představením jednoho klíčového teoretického konceptu, který může být vhodným nástrojem pro výzkum produkce v daném období a produkční sféře. Po přehledově orientovaných přednáškách, které vytvoří komplexnější představu o modelech koprodukcí v dějinách evropské kinematografie, se zaměříme na specifické případové studie.
Výstupy z učení
Studenti se seznámí s klíčovými koncepty souvisejícími s filmovými koprodukcemi a transnárodní dimenzí filmové kultury. Získají znalosti o dějinách filmových koprodukcí, budou schopni aplikovat různé teoretické koncepty na analýzu různých produkčních prostředí a prokáží schopnost sestavit kvalitní, realizovatelný výzkumný projekt zaměřený na mezinárodní koprodukce.
Osnova
  • I. Mezi/národní koprodukce: definice, parametry, funkce mezinárodní koprodukční spolupráce
  • II. Poválečné koprodukce v západní Evropě a transnacionalismus
  • III. Poválečné koprodukce v sovětském bloku a kulturní imperialismus
  • IV. Poválečné koprodukce napříč železnou oponou a kulturní transfer
  • V. Koprodukce ve sjednocené Evropě a kulturní kapitál
  • VI. Koprodukce a důvěra (případové studie: Gert Müntefering a Carlo Ponti)
  • VII. Aktér a struktura (případová studie: Pavel Hajný)
  • VIII. Kulturní transfer (případové studie: Tři oříšky pro Popelku, Strašná žena)
  • IX. Pole produkce a jejich komparace – Československo, NDR, Polsko
  • X. Koprodukce – komparace a typologie
Literatura
  • IVANOVA, Mariana: DEFA and East European Cinemas. Co-Productions, Transnational Exchange and Artistic Collaborations. Disertační práce. Austin: University of Texas, 2011
  • SILBERMAN, Marc: Learning from the Enemy. DEFA-French Co-Productions of the 1950s. Film History, 18, 2006, č. 1, s. 21–45
  • JÄCKEL, Anne: Dual Nationality Film Productions in Europe after 1945. Historical Journal of Film, Radio and Television, 23, 2003, č. 3, s. 231–243
  • SIEFERT, Marsha: Co-Producing Cold War Culture. East-West Film-Making and Cultural Diplomacy. In: Romijn, Peter – Scott-Smith, Giles – Segal, Joes (eds.): Divided Dreamworlds? The Cultural Cold War East and West. Amsterdam: Amsterdam University Press, 20
  • BERGFELDER, Tim: International Adventures. German Popular Cinema and European Co-Productions in the 1960s. New York – Oxford: Berghahn Books, 2005
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
závěrečný znalostní test z odpřednášené látky - 40 bodů (faktografické znalosti koprodukční tvorby ve vybraných zemích - 20 bodů; schopnost vysvětlit klíčové teoretické koncepty, představené na přednáškách - 20 bodů) návrh realizovatelného výzkumného projektu zaměřeného na filmové koprodukce - 30 bodů průběžné testy z četby - 30 bodů Hodnocení: 92-100 bodů A; 84-91 B; 76-83 C; 68-75 D; 60-67 - E; 0-59 - F
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/FAVBKalt6